Nadia Dhondt ademt in klanken

by Knopskaya

Ze was steeds leerkracht. Na haar loopbaan ging ze echter zelf terug op de schoolbanken zitten en studeerde ze muziekgeschiedenis. Ze had honger en wist wat ze zocht. Niet enkel dat, ze wist exact wat dat ene naslagwerk was dat nog ontbrak. Ze maakte een compendium over vrouwelijke componisten; leven en muziek.

Het boek ligt heerlijk in de hand, en geeft je vrijheid. Je kan beginnen lezen waar en wanneer je wil. Een grabbel in het midden brengt me bij Emilie Mayer (1812-1883), ook wel de vrouwelijke Beethoven genoemd. Daarbij valt onmiddellijk op dat Dhondt geen superlatieven mijdt wanneer ze wil uitdrukken hoe mooi ze haar muziek vindt. Na haar leven wordt een strijkkwartet tot in de kleinste details besproken. Meteen werd ook duidelijk waarom dit boek deze titel draagt.

En zo wordt er verder gelezen, van achter naar voor en diagonaal. Het boek werkt best verslavend. Ook de historische citaten waarmee het werk wordt doorspekt zijn leuke extra’s. Na een tijdje ga je je afvragen waarom men deze componisten zelfs in deze tijden nauwelijks opvoert. Hildegard von Bingen zal zowat de enige zijn die af en toe wordt opgevoerd. Een ijverige violist leerde me de zusjes Boulanger kennen. Dat zal het zowat zijn voor een recensent die tot 4 concertzalen per week bezoekt. Clara Schumann kennen we dan weer als de moeder van vijf die best ook femme fatale was. Meer en meer begin ik te beseffen dat dit boek materiaal is om te integreren in het eerste jaar conservatorium, om zo stilaan werken te laten insijpelen bij de jonge muzikanten.

Naast een ruime bibliografie en discografie, volgen er ook Youtube-verwijzingen. Een extraatje zijn enkele reacties via het sociale mediakanaal, gekoppeld aan de site. Leuk om lezen, maar gezien de achtergrond van de commentatoren niet duidelijk is ook niet meer dan dat. Achteraan in het boek bevindt er zich een grote discografie. Misschien was het een beter idee geweest om in de plaats van Youtube-reacties eerder opnames te vernoemen, aangezien deze wat vrouwelijke componisten betreft bijzonder schaars zijn. Het is slechts een tip, en geen verwijt. Want al wie zoekende is kan met dit werk prima aan de slag. Een onderzoeker hoeft zich ook niet hulpeloos te gaan gedragen tenslotte.


  • WAT: Ik adem in klanken
  • WIE: Nadia Dhondt
  • UITGAVE: Boekscout ISBN 9789402235623

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord