Stelt u zich voor, je hebt twee hobby’s en je voelt je supersterk verbonden met beide passies. Zo verging het Fernand Rochette, melomaan en oud-natuurgids. Zijn breed interesseveld wat muziek betreft overspant eeuwen, zoals het leefgebied van de vogel vaak honderden kilometers kan overspannen. De man merkte dat beide onderwerpen totaal niet zover van mekaar liggen, en verbond ze in een boeiend boek.
Noem het een boek met een gezelligheidsfactor, maar noem het ook zeker een heus naslagwerk. De vogel en de componist legt op verschillende manieren de connectie. Waarom worden componisten al eeuwenlang geïnspireerd door de koekoek of de nachtegaal? Stonden componisten vroeger dichter bij de natuur, of is dat allemaal relatief? Rochette wijst u de weg aan de hand van praktische voorbeelden. Daarnaast leert hij u opnieuw luisteren naar muziek die u vertrouwd in de oren klinkt, maar waarvan u de kleinere nuances nog niet kon ervaren. Dit alles via handige QR-codes die u zowel vogel als compositie laten horen. Zelfs de grasmus en de knobbelzwaan ontsnappen er niet aan. De natuur schenkt de mooiste klanken die u zich voor kunt stellen.
Rochette vergelijkt liederen en cantates aan vogelgeluid en weet exact te zeggen vanwaar bvb. Bach de mosterd haalde. Namelijk bij een beestje dat de “Wachtelslag” heet. En Kate Bush, waarom gebruikte ze duifjes en merels doorheen kinderstemmen. U leert niet alleen veel bij over waarom men welke vogelstem verwerkte – al dan niet intuïtief. U leert ook veel over vogels zelf, over waarom ze wanneer op welke manier zingen.
Een fijn boek, om zomaar op uw salontafel te leggen en af te wachten hoe lang het duurt eer iemand de pret erachter ontdekt. Of gewoon, meenemen deze zomer naar camping of terras, terwijl u de oren spitst. U kan vooraan, in het midden of achteraan beginnen lezen. De eerste encyclopedie met een gezelligheidsfactor, zeg maar. Alles is ook heel mooi gedocumenteerd wat bronnenmateriaal betreft.