Dit boek neemt u mee op fascinerende reis door een vergeten tijdperk van Nederland. Het is een geschiedenis in kleur. Maar alle van de nu door colorist Gerard Kamp ingekleurde foto’s zijn oorspronkelijk geschoten in zwart-wit. Juist door kleur toe te voegen, worden we geprikkeld om als mensen van nu naar mensen van toen te kijken. We staan als het ware naast de fotograaf en kijken met zijn lens naar de werkelijkheid van toen. De foto’s zijn gemaakt door bekende en onbekende fotografen, bijeengebracht om het leven rond de eeuwwisseling weer te geven.
We zien hoe tradities gekoesterd worden en de moderne tijd wordt omarmd, met alle spanningen die daarbij horen.
Deelnemers aan een rally
Volgens de beschrijving van de onbekende fotograaf is dit een Dion-Bouton wagen en zijn de vijf heren op de auto deelnemers aan een rally in Scheveningen. De datering is helaas onbekend, het Regionaal Archief in Nijmegen schat de periode op 1906-1910.
De eerste snelheidswedstrijden voor auto’s werden in juli 1905 in Scheveningen gehouden. Ze werden gereden op een afgesloten weg, een soort van stratencircuit dus. Het idee was onder meer van baron Frits van Tuyll van Seroos- kerken, in die tijd lid van het Internationaal Olympisch Comité. De snelheidswedstrijd was onderdeel van een reeks festiviteiten tijdens een Automobielweek, de zoge- naamde “Semaine de Schévéningue”.
De auto van de onbekende deelnemers is een Dion-Bouton. Graaf Jules-Albert de Dion en zijn compagnon Georges Bouton produceerden al sinds de jaren tachtig een stoomvoertuig en later auto’s met verbrandingsmotors. In 1898 bijvoorbeeld eencilinder en vierwielige voertuigen. Omdat de eencilinder motoren zeer goed voldeden, bouwden andere automobielfabrikanten ze ook in hun wagens. In 1904 waren al 40.000 motoren gefabriceerd in de fabriek in Puteaux. De eerste tweecilinder auto kwam in 1903 en een viercilinder verscheen in 1905. In 1910 bouwde De Dion als eerste een in serie geproduceerde V8 van enige betekenis.
Misschien was de auto op de foto wel van de van oorsprong Nederlandse baron Etienne graaf van Zuylen van Nyevelt. Van Zuylen was naast Belgisch Olympisch sporter een gefortuneerde bankier die steenrijk werd door zijn huwelijk met Helène de Rothschild. Hij liet het voorvaderlijk kasteel De Haar in Utrecht met tweehonderd kamers luisterrijk verbouwen. Hij kende de Nederlandse prins Hendrik en baron van Tuyll van Serooskerke en was bestuurder van de Franse fabriek Dion-Bouton. Daarnaast was Etienne de voorzitter en oprichter van de machtige Automobile Club de France. Het zou zomaar kunnen.
De Eeuwwisseling in kleur is een prachtig, nostalgisch blader- en leesboek. Het is een mooie reis door een periode waarin onze samenleving veranderde.
Vergeten Nederland in Beelden en Gebeurtenissen van Gerard Kamp in een prachtig geïllustreerde en ingekleurde hardcover uitgave blz 176 bij uitgeverij Omniboek prijs € 29,99 verkrijgbaar in de betere boekhandel als online ISBN 9789401917421.