Kheops Ensemble: doorleefde communicatie

by Knopskaya

Het was het Kheops Ensemble dat het middagconcert van 20 september mocht opluisteren. Muziek is in hoofdzaak nog steeds communicatie, en niet enkel communicatie van klanken, maar ook communicatie van verhalen, gevoelens, opgewekte betrokkenheid door een gevoel van thuiskomen. Het was met deze instelling dat de kamermusici hun feeling op mekaar en op het publiek loslieten.

Ook de stukken die zij brachten, werden met dezelfde gedachte geselecteerd. Zo brachten ze het Pianotrio in Bes, K502 van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) in drie delen; drie delen, maar toch compleet verschillend van de toen nog strak uitgelijnde drie- of vierdelige sonates die pas tijdens de romantiek hun vrijere vorm zouden krijgen. De piano kreeg bij het schrijven van dit trio voor het eerst een prominentere rol, wat nieuw was voor die periode. Hierdoor  kregen de strijkers en onafhankelijkere rol, waardoor een juiste communicatie belangrijker dan ooit werd. Mozart is mogelijk één van de componisten geweest die het meeste emotie in zijn werk legde, d.m.v. een sterke communicatie tussen instrumenten. De componist componeerde datzelfde jaar trouwens nog twee andere pianotrio’s.  Het opbouwende werk, de vrolijkheid die pianist-componist Muhiddin Dürrüoglu – professor aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel – in het stuk legde, samen met de doorleefde respons van de strijkers, legde hier zeer geslaagd de juiste nadruk.

Vervolgens bracht het Kheops Trio het Pianotrio nr. 4 in e opus 90, Dumky van Antonin Dvořák (1841-1904). Zelf omschreef hij het zevendelig stuk in een brief als vrolijk en droevig tegelijk, een lyrische zoektocht. Gepassioneerd werd het stuk ingezet, met stevige cellotrekken van Marie Hallynck, momenteel een van onze topcellisten – ze was o.a. jurylid tijdens de finale van de eerste Koningin Elisabeth Wedstrijd voor cello in 2017. Violiste Ning Kam – tweede laureate KEW viool 2001 – zette de respons al even gedreven in waardoor er een spannend spel werd opgebouwd, een roetsjbaan van emoties, die soms inwerkte als een positief geladen, deugddoende overdaad.

Nog van dat? Dat kan, want er is een alweer een nieuw middagconcert op vrijdag, 27 september 2019. Het pianotrio Khnopff brengt dan komposities van Sjostakovitsj en Wei.

De Middagconcerten van Antwerpen, gaan door in Amuz en zijn mediapartner van Cultuurpakt.

Meer info: http://www.middagconcerten.be

Misschien houdt u ook van: