Pli selon pli – George De Decker brengt het menselijke denken op plooi

by Knopskaya

Componist en beeldend kunstenaar George De Decker (geb. 1951) denkt in duidelijke beelden die visuele ideeën aan de doordachtheid van het woord koppelen. Hij gaat daarbij steeds op zoek naar nuances die hij als totaalgedachte in een reeks verwerkt die tot reflectie stemt. Het is ideologisch altijd een beetje op reis gaan, stap voor stap, met een onzichtbare hand die je moeiteloos naar diepere inzichten begeleidt.

Zijn eigen inspiratie haalt hij uit literatuur waarin hij deze fijnzinnige schakeringen ontdekt en verder uitwerkt. Zo heette zijn laatste reeks schilderijen Pli selon pli, naar een versregel van Mallarmé, en staat ze  symbool voor de hele lading van de monografie die hij recent op 300 exemplaren liet verschijnen – waarvan de eerste 100 gehandtekend.

Ladingen dekken met zuinigheid is alles voor De Decker, veel zeggen met weinig maar zeer subtiele veelsprekende kleuren en figuren. Zo hebben de figuren binnen de Bouche Cousue  reeks geen of onvolledige gezichten, maar kleine nuances spreken voor een volledige gemoedstoestand. Het overweldigend emotionele Coro – geschreven voor 40 zangers en 44 muzikanten –  uit 1975 van  componist Luciano Berio leidde De Decker dan weer naar een versregel van Pablo Neruda m.b.t. de machtsgreep van de Chileense dictator Pinochet. Het geheel bestaat uit een reeks schilderijen waarin een bepaalde kleur overheersend een verhaal van emotie vertelt.  Wit in wit vertelt een verhaal van essentie – https://www.cultuurpakt.be/cd-lp/george-de-decker-wit-in-wit-poreuze-lijnen-van-eenvoud-en-essentie/. Maar ook de grotere beelden, bestaan uit verschillende onderdelen die in fases het menselijke brein bereiken., cfr. Le Bruit de la Pensée (2014), een bronzen beeld dat De Decker in samenspraak met architect Dirk Bigaré maakte om het toen nieuwe gevangeniscomplex van Leuze-en-Hainaut esthetisch en intellectueel te sieren.

Dezelfde sfeer wordt in- en uitgeademd wanneer men de werksfeer proeft die de foto’s uitstralen: het zacht gedempte licht in de opnamestudio, het selecteren van beelden in de schaduw van de zon, het uit het leven gegrepen loods waarin de chaos moet worden bedwongen cfr .Die Bezwinging Des Chaos – reeks. Maar ook de subtiele lichtinval waarmee werken worden geëxposeerd maken deel uit van het geheel.

Ook dit boek beschikt over het totaaleffect die de kunst van De Decker, muzikaal zowel als illustratief voor ogen heeft. Stukje per stukje, blad na blad krijgt men een  compleet beeld van de levenskunstenaar die De Decker is, hoe hij de mens  opnieuw wil laten denken in zijn essentie, over dingen die in zichzelf leven zonder daarbij de zweverige toer op te gaan. Alles is creatie, wat we hebben uit het verleden is grotendeels gebaseerd op creatie en creatie in zijn puurste vorm, waarbij het denken centraal staat in plaats van het choqueren, daar ligt de sleutel voor innerlijke berusting en zelfbewustzijn. Daar beginnen nieuwe processen.

George De Decker, Pli selon Pli, 208 blz, voorzien van overzicht van tentoonstellingen en QR-codes vol audiovisueel materiaal. Gedrukt op 300 exemplaren en te verkrijgen via http://www.georgededecker.be – pliselonpli@georgededecker.be

Gerealiseerd met bijzondere dank aan Guido De Bruyn, met wie enorm hard werd samengewerkt om ieder detail zo nauwgezet mogelijk te accentueren.

 

 

 

 

Misschien houdt u ook van: