Zijn vader is de Duitse componist Heinz Martin Lonquich. Alexander studeerde piano bij Astrid Schmid-Neuhaus, Paul Badura-Skoda, Andrzej Jasinski en Ilona Deckers. In 1977, toen hij 16 jaar oud was, won hij de eerste prijs op pianowedstrijd Concorso Pianistico Internazionale Alessandro Casagrande.
Na een eerste optreden in ECM’s New Series met première-opnames van de werken van de Israëlische componist Gideon Lewensohn op Odradek (2002), twee daaropvolgende solorecitals plus een duo-programma met violiste Caroline Widmann (2012), gaat pianist Alexander Lonquich, samen met het Münchener Kammerorchester, een grotere uitdaging aan om het geheel van Beethovens pianoconcerti uit te voeren, geprogrammeerd in chronologische volgorde. De cruciale werken documenteren de ontwikkeling van de componist gedurende twee decennia, hier weergegeven in treffende interpretaties.
In zijn eigen gedetailleerde liner note noemt de Duitse pianist deze opnames een “zeer speciale ervaring, zowel voor uitvoerders als luisteraars. De doorgaans gebruikelijke plaatsing van de afzonderlijke werken in de context van een symfonieconcert loopt maar al te vaak het risico dat het reeds traditionele wordt bevestigd en versterkt, terwijl deze chronologische volgorde de aandacht vestigt op stilistische sprongen in de composities en de luisteraar de ontwikkeling van Beethoven laat ervaren als auteur van deze naar buiten gerichte creaties die zijn pianistische virtuositeit tussen 1790 en 1809 illustreren.”
De concerti werden in januari 2022 vastgelegd in de Rathausprunksaal, Landshut.
Maar liefst drie CD’s om te savoureren. Glanzend en virtuoos klinkend. Statig, maar toch zo verfijnd. Een orkest dat de muziek fijn laat gedijen en de piano in alle virtuositeit over zich laat komen. Een speelsheid die bijna Mozartiaans is, maar toch met die sterke typische krachtige Beethoven accenten.
ECM New Series 2753-55