Hoewel duidelijk is vastgesteld voor welke instrumenten het Muziekoffer en de Fugekunst waren bedoeld, is het Muzikaal Aanbod nog steeds het voorwerp geweest van realisaties voor andere instrumenten, zoals Anton Weberns georkestreerde versie van het Ricercar à 6. Hier markeert Cindy Castillo de voltooiing van een nieuw orgel in de Duitse barokstijl van Dominique Thomas in de kerk van Saint-Loup in Namen met haar eigen realisatie van dit werk, een monument voor de laatbarokstijl.
Het verhaal van de creatie, uitvoering en interpretatie van het werk is op zijn zachtst gezegd een beetje ingewikkeld. In wezen is het een reeks canons en ricercares (een vroeg type fuga) gebaseerd op een enkel thema. Terwijl Bach op bezoek was bij zijn zoon Carl Philip Emanuel, kapelmeester aan het hof van Frederik de Grote, nodigde de vorst Bach père uit in zijn paleis in Potsdam, waar hij de componist een door hem bedacht thema liet zien. Gevraagd om een zesstemmige fuga over dit onderwerp te improviseren, weigerde Bach, maar bedacht in plaats daarvan onmiddellijk een driestemmige fuga. Bij thuiskomst besloot hij het thema opnieuw te bekijken en creëerde hij een grootschalig werk dat inderdaad een zesdelige ricercare of fuga bevatte. Het bevatte ook een Triosonate die oorspronkelijk was geschreven voor fluit, viool en continuo. De partituur werd door Schübler gegraveerd en aan Frederick overhandigd. Er zijn verschillende pogingen gedaan om tot een definitieve interpretatie te komen.
Wat op deze cd te horen is, is organist Cindy Castillo’s kijk op het Musikalisches Opfer, die ze voor haar instrument heeft gerealiseerd. Ze heeft het werk opnieuw bedacht ter gelegenheid van de voltooiing van het Dominique Thomas-instrument in Église Saint-Loup te Namen. Het orgel is herbouwd in de barokstijl die in de tijd van Bach in Saksen en Thüringen gangbaar was.
Het belangrijkste kenmerk van deze opname is de volgorde van de bewegingen. Er zijn verschillende herschikkingen geweest, maar het is gebruikelijk dat de canons na elkaar worden gespeeld. De geluidskwaliteit is perfect, opmerkelijk precies. De voortgang van het buitengewone contrapunt is glashelder. (Bron: Music Web International)
Alles begint ook zo mooi vanuit de stilte en borrelt zo verder op. De structuren van de muziek van Bach komen als een architecturale constructie tot het oor van de luisteraar die zich laat verwonderen door de constructie ervan. Bach zoals het hoort.
RIC 472 http://www.outhere-music.com