Sterk expressief Requiem van eigen bodem

by Knopskaya

Het Requiem van Mozart. Al vaak opgenomen en toch. Wanneer die eerste noten vallen, de eerste stemmen inzetten. Dan voel je meteen of het goed zit. En Het moet je ziel letterlijk bij de strot grijpen. Zo is het ook met deze opname onder de directie van Bart Van Reyn, met sopraan Ilse Eerens, mezzo Barbara Kozelj, tenor Kieran Carrel, bas Andreas Wolf, het Vlaams Radiokoor en het Il Gardellino Orchestra.

Van Reyn gaat vol overtuiging voor de Süssmayr afwerking van het laatste werk van Mozart. Mozarts weduwe Constanze ging op zoek naar wie het stuk kon vervolledigen en afwerken. De eerste personen aan wie ze het verzocht durfden niet echt aan de muziek van de grootmeester raken. Het was uiteindelijk de leerling en collega van Mozart, Franz Xaver Süssmayr, die de opdracht zou voltooien. Tijdens Mozarts leven werkten zij al nauw samen. Zo dicteerde Mozart hem vaak zijn werk.  Het moet wel zo gegaan zijn, dat Süssmayr veel inside informatie had, want de rest van zijn werk is absoluut inferieur aan het requiem. Het kan dus niet anders dan dat Mozart toch de grootste hand in dit werk had. Men hoort Mozart hier duidelijk hogere sferen zoeken, alsof hij het licht in de tunnel al kon aanschouwen. Zo heeft Süssmayr het genoteerd en heeft van Reyn het met deze opname willen weergeven.

Men voelt meteen de kracht achter het geheel, maar ook de zachtheid en lieflijkheid in kleine hoekjes. Er is duidelijk nagedacht over de accenten die dienen worden gelegd, zowel instrumentaal als vocaal. Een krachtig en dramatisch Dies Irae dat van zich afbijt. Men geraakt onmiddellijk in de greep van de muziek en laat zich verder voeren.

Het requiem van Mozart is een groot mysterie en net daarom mag het drama er goed inzitten. Ook het Rex Tremendae gaat door merg en been, de manier waarop de koren hun woorden en tonen verweven is van een andere wereld. Het einde is zalvend. En dat is Mozart. Hij neemt je mee op een emotionele rollercoaster binnen een perfect evenwicht. Drama en lieflijkheid in balans. Het drama van de dood, vervolgens troost en rust.

De opbouw van het Lacrimosa gaat gestaag maar legt opnieuw accenten die zo zijn aangebracht dat ze niemand koud kunnen laten.

Kortom, dit is een opname om uw muzikale vingers bij af te likken. Mooist van al, een product helemaal van bij ons.

Passacaille PAS 1131

https://passacaille.be/nl/home-nl/

http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord