Telemann en Rolle leiden naar het beloofde land van klank en kleur

by Knopskaya

Ook dit kan rond de Paastijd niet ontbreken, werken die verwijzen naar de uittocht uit Egypte en de reis naar het beloofde land.

Een heel mooie CD opname van het Belgische ensemble Il Gardellino biedt een directe brug naar de muziekgeschiedenis van de stad Maagdenburg en daarmee een waardige afsluiting van het 12de Internationale Telemann Concours. In de Johanniskirche worden twee werken uitgevoerd die inhoudelijk bij elkaar horen. Zowel Georg Philipp Telemann, geboren in Maagdenburg, als Johann Heinrich Rolle, die opgroeide en werkte in Maagdenburg, componeerden muziek op een libretto geschreven door Justus Friedrich Zachariae over de uittocht van de Israëlieten uit Egypte, slechts ongeveer vijf jaar na elkaar. De aantrekkingskracht van de twee zelden gehoorde werken ligt in de direct klinkende vergelijking van de instellingen, die elk worden gekenmerkt door opwindende muzikale eigenaardigheden. Bij Telemann zult u een grotere klemtoon op de poëzie in de tekst ervaren. Een soort van muzikaal uitbeelden van de tekst in bijna geschilderde tableaus. Hij Rolle neemt de muziek de overhand.

Das befreite Israel staat voor Telemanns late werk, wiens ‘sobere’ stijl inspireert met een weelde van instrumentatie, melodie en harmonie. Een warme opname van een werk vol betekenis. Begeesterende uitvoering van dit oratorium.

“Talrijke kleuren oude muziek” – dat is het motto van het Belgische ensemble Il Gardellino. Volgens dit motto staat de naam van het ensemble al meer dan 30 jaar voor de hoogste normen en de hoogste artistieke kwaliteit.

Opgericht in 1988 door hoboïst Marcel Ponseele en dwarsfluitist Jan De Winne als kwintet, heeft het ensemble zich snel uitgebreid en bestaat het vandaag de dag uit internationale musici, die allemaal worden beschouwd als bewezen specialisten op het gebied van historische uitvoeringspraktijk.

Deze opname laat u niet enkel toe twee werken te vergelijken, maar ze beiden net omwille van hun verschillen te omarmen dankzij de aanpak van het ensemble, dat weet hoe de bedoeling  en insteek van elke componist te laten doorschemeren.

Bron: Telemann.org

Passacaille 1132 http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord