Openingsconcert van Klankdomein ‘24

by Knopskaya

Foto: Yoshie Kuwayama – Motion in Silence

Een bijdrage van Jeroen D’hoe

Het openingsconcert van Klankdomein op vrijdag 18 oktober 2024 in Beaujean, Antwerpen, was een feestelijk moment voor de Vlaamse pianomuziek. Dit bijzondere initiatief van componist Wilfried Westerlinck, curator van Klankdomein, dat inspirerend gepresenteerd werd door Fred Brouwers, bracht drie schitterende jonge pianisten samen: Wouter Valvekens, Fem Devos en Brecht Valckenaers die elk een recital van 30 minuten gaven. Dit gevarieerde programma bood een rijke inkijk in de Vlaamse pianomuziek én de interpretatieve veelzijdigheid van deze drie pianisten.

De uitvoering van Edgar Tinels “Fantasiestukken” tijdens het recital van Wouter Valvekens was bijzonder pakkend. Vooral zijn uitvoering van de slotbeweging “Adieu” – een compositie van onbetwistbare internationale klasse – klonk zeer doorleefd, waarin Valvekens alle delicate nuances van Tinels compositie meesterlijk naar voren bracht. Hopelijk maakt hij bij gelegenheid opnamen van Tinel! De bevlogenheid en technische precisie waarmee hij daarnaast mijn “Toccata-Scherzo” bracht, was bijzonder inspirerend om te horen. Enkele verrassende en fijnzinnige nuances — originele benaderingen van deze partituur — kwamen hierin op smaakvolle wijze naar voren, die het werk het beoogde scherzando-karakter bezorgden naast het merkbare speelplezier tijdens de toccata-passages. Veel dank hiervoor!

Fem Devos schitterde onder meer in Lodewijk Mortelmans’ “Het Wielewaalt en ’t Leeuwerikt”, een prachtwerk dat inmiddels zeer terecht tot de Vlaamse romantische canon behoort. Haar interpretatie straalde finesse en helderheid uit, waarbij ze de melodische lijnen op subtiele wijze verweefde met de rijke harmonie. Een integere, virtuoze en geïnspireerde artieste, met name ook tijdens haar trefzekere uitvoering de “Variaties” van Raoul De Smet op een 12-toons-thema van Wilfried Westerlinck.

Brecht Valckenaers, die naast briljante uitvoeringen van onder meer de Prelude van Boudewijn Cox ook eigen werk speelde, liet met zijn “Drie ritmische studies” zien dat hij niet alleen een briljante pianist is, maar ook een schitterende componist met een scherp oor voor ritmische complexiteit. Deze studies verrasten door hun dynamische contrasten en ongewone ritmische patronen, en Valckenaers voerde ze uit met een groot naturel en een ongeëvenaarde precisie en energie, waarmee hij het publiek volledig in zijn ritmische wereld meesleepte.

Dit concert was niet alleen een viering van het talent van deze drie pianisten, maar ook een ode aan de rijke Vlaamse compositorische pianotraditie. Het initiatief van Klankdomein om dit repertoire onder de aandacht te brengen, is bewonderenswaardig en biedt tegelijkertijd een prachtig platform voor jonge musici om zich verder te ontwikkelen in repertoire dat tijdens standaard concertgelegenheden quasi nooit meer te horen is. Beaujean vormde bovendien de perfecte omgeving voor deze avond, waar de muziek de ruimte volledig vulde met authenticiteit, verfijning en beklijvende uitvoeringen. Een bijzonder, integer en inspirerend project om te blijven volgen!

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord