Belgian music for trumpet and piano – a journey of national pride and sound

by Knopskaya

Geschiedenis, hoe studeer je die het beste? Door te kijken door de bril van de mens van toen, en te aanschouwen hoe hij creëerde en zo stap voor stap dichter naar het heden evolueerde. Er is geen beter werktuig om dit aan te tonen dan muziek. Ook onze Belgische muziek kan gereconstrueerd worden via generaties van componisten die mekaar inspireerden. Neem nu de Belgische blazers die bekend waren van bij het prilste begin van onze natie en ons Brussels Conservatorium, uitgerekend daar waar trompettist Roeland Henkens en pianist Erik Desimpelaere dit album opnamen, die hun beste studenten naar het buitenland uitzonden. Label Et’çetera records bewijst daarmee opnieuw hoezeer het onze muziek en muzikanten in het hart draagt.

Beide muzikanten nemen u sfeervol mee op reis doorheen de composities van toen, naar de muzikale wereld van vandaag, door Heidi Minten, een vrouwelijke componist het laatste woord te schenken.

Founding fathers
Joseph Jongen (1873-1953) was vooraleer hij naar Brussel kwam docent in zijn thuisbasis Luik, waar hij met glans afstudeerde waarop een bloeiende internationale carrière volgde. Hij kon tijdens de eerste Wereldoorlog uitwijken naar Engeland en kwam bij terugkeer in onze hoofdstad terecht. Het werk dat u als eerste hoort en heel sfeervol de toon zet, werd opgedragen aan Théo Charlier (1868-1944), waarvan u beide Solo’s de concours kunt horen. Deze componist werd zowat wereldwijd gekend door zijn 36 transcendentale studies voor de Chromatische trompet. Zijn muzikale origines zijn eveneens terug te vinden aan het Luikse conservatorium. Hij kan gezien worden als een echte vertegenwoordiger en voortrekker, die ervoor heeft gezorgd dat zijn instrument de aandacht kreeg dat het verdiende. Paul Gilson (1865-1942) was dan weer een man van de echte Brusselse, meer specifiek de Schaarbeekse scène. Hij wordt gezien als vader van de Belgische blaasmuziek en liet een enorm en veelzijdig oeuvre na. Daarnaast was hij een eminent pedagoog. Hij zorgde ervoor dat niet enkel hooggeplaatsten, maar ook het gewone volk opnieuw zin kreeg in blaasmuziek en was dan ook de inspiratie voor zowel concertzalen als dorpsharmonieën.

Freedom
Ferdinand Franciscus Jozef de Poppe (1933-1998) behoort tot de volgende generatie van blaascomponisten die de traditie verderzette. Begonnen aan het Gentse Conservatorium,  wist hij een carrière op te bouwen bij de Belgische Radio en Televisie, waarna hij zijn Gentse carrière wist te combineren met een Brusselse. Flor Peeters (1903-1986) was eveneens geen onbekende bij de nationale omroep. Hij kende een carrière als organist in traditionele steden als Mechelen en Gent om later een van de bezielers te worden van het Antwerpse nieuwe Conservatorium, pianomuziek in het bijzonder. Elias Gistelinck (1935-2005) studeerde in Brussel en Parijs en ging zich meer toeleggen op Jazz. Hij zou later Jazz Middelheim stichten.

Een mooi en doorleefd album, een naslagwerk met een ziel en een open blik naar verschillende stijlen en evoluties. Het compositie van Heidi Minten (geb. 1963) brengt al deze gevoelens harmonieus samen onder de noemer van haar compositie Dreams from Malaga. Mooi.

Mag niet ontbreken in uw platenkast.

http://www.outhere-music.com – KTC1684

 

Misschien houdt u ook van: