De wortels van de hobo, klaar als een rietje, sterk als een boom

by Knopskaya

De hobo is een instrument voor fijnproevers, iets dat  je moet gehoord hebben, wanneer de zoete klanken ervan je zover brengen het instrument te gaan bespelen, een instrument van de bewuste keuze. Het was op het einde van de achttiende eeuw dat de kwartetvorm het meer en meer begon te winnen van de barokke triosonates. De hobo was een van die instrumenten die toen naar voor werden geschoven om het strijktrio te vervoegen.

Zoals dat altijd geweest  is, hangt de klank van een instrument af van de kenmerken van de bouwer  en de kwaliteit van materialen. Deze waren dan ook nog eens variabel doorheen de tijd. Op dit album krijgt u een waaier van componisten en instrumenten  die u deze  evolutie laten horen.

Er wordt begonnen met een kwartet van Johann Christian Bach, dat nog de barokke klanken vertegenwoordigt. Maar toch, de zoon van komt hier met een heel ander geluid dan dat van zijn vader, een fris geluid met kleine bezetting, geïnspireerd door het samenspel met zijn vrienden hoboïst Johann Christian Fischer en gambaspeler Carl Friedrich Abel. Bewust gingen ze voor de vroege kamermuziek, u hier gepresenteerd op een achttiende eeuwse hobo, vervaardigd door Carlo Palanca in zijn atelier te Turijn. Eveneens uit Italië leren we de flamboyante Allessandro Rolla kennen. Hij was een van de personen die Mozart en Beethoven in Italië aan het grote publiek voorstelde, maar was zelf violist. Hij schreef prachtige kwartetten voor hobo en strijkers. Hier uitgevoerd op een instrument van bouwer Ermenegildo Magarazi uit Bologna.

Voor Wolfgang Amadeus Mozart was de hobo samen met de klarinet een passie, het was een instrument dat zich nog een weg naar een totaal eigen repertoire aan het banen was. Reken daar zijn passie voor het schrijven van kwartetten bij, en bekom een droomscenario. Herinnert u zich nog een poosje geleden, die mooie cd met muziek uit Mannheim? Daar werd duidelijk dat Mozart tijdens zijn poging tot een betrekking ginds ondanks hij die niet kreeg, er wel mooie vriendschappen opdeed. Een daarvan was Friedrich Ramm, voor wie hij het zauberhafte kwartet schreef dat u op dit album te horen krijgt, uitgevoerd op een laat achttiende eeuws instrument van de hand van de Dresdense Jacob Grundmann. Dresden was dan weer de stad van componist Justus Johann Friedrich Dotzauer (1783-1860), van wie een bijzonder virtuoos werk met flink wat hoge klanken wordt uitgevoerd op een instrument van stadsgenoot Heinrich Grenser.

Bijzonder fijnzinnig zijn de klanken van de Parijse, van Boheemse afkomst zijnde Charles Bochsa père, die tijdens de vroege negentiende eeuw hoboïst was aan de Parijse opera. Het is  een verhaal van wilskracht van een man die begon in een militaire bad, om uiteindelijk via de opera als zelfstandig componist te beginnen, in een land waarin hij tenslotte niet geboren werd. Zijn zoon zou later een befaamd harpist worden. U hoort hier zijn creatie op een instrument van Christophe Delusse, vervaardigd te Parijs, einde achttiende eeuw.

Om tijdloos te besluiten, blijven we nog even op de Balkan, maar met een compositie van Georg Druschetzki, (1745-1819). Muziek die diep inwerkt, spiritueel geïnspireerd op de grote meesters, Bach, Mozart, Haydn en uitgevoerd op de Heinrich Grenser.

Het lijkt allemaal wat veel informatie, maar eigenlijk is alles zo klaar als het ook zo mooi klinkt. Stelt  u zich deze vragen niet, geniet van het mooie geluid van een van de zoetste instrumenten en neem er achteraf pas het boekje bij. Savoureer Mozart samen met zijn tijdgenoten en al wie door hem  en dit mooie instrument geïnspireerd raakte, alsook het Quartetto Bernardini en label Arcana. Zoals zo mooi op de cover staat: wortels die gaan bloeien.

http://www.outhere-music.com
https://www.quartettobernardini.com

 

 

Misschien houdt u ook van: