Een ontwapend mens wandelt door de grote schepping

by Knopskaya

Het Van Eyck jaar 2020 inspireerde tig kunstenaars tot een aantal inspirerende werken die de brug tussen heden en verleden slaan. Zo ook componist-dirigent Johan Duijck die een toch wel beklijvend werk schreef voor een nauwkeurig geselecteerd instrumentaal gezelschap en koor – Het Vlaams Radio Koor, dit alles in opdracht van zijn goede vriend en onvolprezen collega klarinettist Eddy Vanoosthuyse en uitgebracht bij Et’cetera.

Het uitgangspunt voor L’homme désarmé ligt in het verleden, het volksdeuntje van L’homme armé dat sinds de vroege polyfonie als cantus firmus wordt gebruikt bij het componeren van missen. Voor de tekst werd de Ölbaum-Garten gekozen van Rainer Maria Rilke (1875-1926), waarbij gewezen wordt op de kwetsbaarheid van dichter en mens tegenover het almachtige universum. Binnen de muziek zijn technische knipogen verwerkt naar het kruis en erfzonde. De klarinet speelt als extra zangstem een belangrijke inleidende rol, haast als een soort van verteller die onheil, spanning , machteloosheid en ontroering oproept. Met verborgen boodschap aan Kardinaal De Kesel opgedragen.

Ook tijdens het Cant espiritual , gebaseerd op Catalaanse teksten en gedichten aangebracht tijdens een samenwerking met Catalaanse koren, speelt de klarinet een belangrijke rol, net als de grootsheid van de schepping. Heldere stemmen doorbreken de duisternis, een letterlijke “toen was er licht’, terwijl cello en bariton toch ergens waarschuwend klinken.

Ook de Franse dichter-struikrover François Villon (ca.1431-1463) krijgt als zondaar een betekenisvolle rol binnen het geheel. De verlokking uit les les neiges d’antan wisten meerdere componisten te inspireren, tot Georges Brassens toe, die het in alle eerlijkheid  toch steeds moeilijk had met de verlokkingen en valkuilen van fatsoen. In zeven delen wordt er een dialoog aangegaan tussen instrumenten, waar solisten af en toe het hoge woord in nemen. De betere zinvolle instrumentale vergadering vol zielsspiegels. Dit  werk werd opgedragen aan Koen Seynaeve, bij zijn pensioen aan het Sint-Lodewijkscollege van Brugge.

Laudus Organi moet met twaalf karakterstukjes binnen de geest van de Engelse barok het geheel sfeervol afsluiten, volks eenvoudig, een blik naar wie we tenslotte allen zelf als mens zijn, allen op dezelfde manier pretentieloos op de wereld gezet. Een ode aan Johann Sebastian Bach.

Een mooie oprechte CD, met composities die tot zelfreflectie stemmen, over verleidingen en verwonderingen die de mens steeds heeft gekend. Dit is Belgisch, koester het.

KTC1738  http://www.outhere-music.com

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord