2,6K
Fagottist Mavroudes Troullos is jong en energiek en dat is geweten in de muziekwereld. Hij zet steeds alles op alles om het repertoire voor zijn instrument uit te breiden en naar buiten te brengen. Samen met ensemble Sturm und Klang is er alweer een fantastisch compositieproject op poten gezet. Wat de inspiratie was en hoe de samenwerking verliep is dan ook een mooi verhaal dat zich de komende weken op het podium zal uiten.
Denis Ivanidze – componist
foto: Nicolas Draps
- Hoe is de samenwerking met Mavroudes begonnen en wat waren je inspiratiebronnen tijdens het componeren van El Greco’s Sky?
We ontmoetten de briljante fagottist Mavroudes Dakis tijdens een concert in het Koninklijk Conservatorium in Brussel, waar hij mijn compositie uitvoerde met een orkest, en het idee om samen een project te doen was bijna dezelfde dag geboren. De compositie voor fagot en orkest ‘El Greco’s Sky’, opgedragen aan Mavroudes Dakis, Thomas Van Haeperen en Orchestre Sturm und Klang, is geïnspireerd op de majestueuze voorstellingen van de hemel in de schilderijen van Doménikos Theotokópulos, bekend als El Greco, de gewijde muziek uit zijn tijd en een liefdesgedicht van Lope de Vega: ‘Ojos, por quien llamé dichoso al día…’. Andere inspiraties: traditionele Griekse en Kretenzische muziek, traditionele Joodse en Arabische muziek, traditionele Simd dans uit Ossetië, waar ik ben opgegroeid, de beweging van El Greco’s penseel (er is een ritme en de kleuren), het ritme van Ojos por quien llame dichoso al dia…’ van Lope de Vega.
- Wat zijn de grootste uitdagingen bij het componeren van een nieuw stuk?
De belangrijkste uitdaging van deze compositie is om mooie melodische lijnen en harmonieën te componeren, in samenhangende vormen, en om de prachtige klank van Mavroudes Dakis en de klankkleuren van Sturm und Klang.
Thomas van Haeperen – dirigent
foto ©Isabelle Francaix
- Vertel ons iets over de komende tournee in Brussel – Detmold – Bern samen met Sturm und Klang en de nieuwe creaties.
De Sturm und Klang tournee is het resultaat van een lange samenwerking tussen het ensemble en twee componisten, Jörg-Peter Mittmann en Jean-Luc Darbellay, die ook verantwoordelijk zijn voor twee festivals, het Hörfest Neue Musik in Detmold en het Festival l’Art pour l’Aar in Bern.Als onderdeel van dit project heeft Sturm und Klang opdracht gegeven voor nieuwe werken voor ensemble (strijkkwintet, blaaskwintet en harp) van deze twee componisten, evenals een nieuw werk voor solo fagot en ensemble van Denis Ivanidze, een componist die het ensemble ook heeft uitgevoerd tijdens een workshop voor jonge componisten in 2014.Het concert in Brussel vindt plaats in het Maison du Peuple in Sint-Gillis (met de steun van de culturele dienst van de stad), waar het ensemble al een aantal concerten en premières gaf.De tournee wordt ondersteund door ECSA (European Composer and Songwriter Alliance), die de verspreiding van hedendaags muzikaal repertoire op Europees niveau wil stimuleren, door Stichting Suisa en door WBI.
- Hoe is je samenwerking met Mavroudes en Denis en wat vind je vooral interessant aan El Greco’s Sky voor fagot en ensemble van Denis Ivanidze?
Toen Denis en Mavroudes me vroegen om een stuk voor ensemble en solo fagot te programmeren met Sturm und Klang, voelde ik me meteen aangetrokken, omdat ik ze enerzijds goed kende en hoogachtte omdat ik met ze had samengewerkt aan andere projecten, en het me anderzijds interessant leek om de fagot te belichten, een instrument dat minder vaak wordt belicht dan andere instrumenten, maar dat opmerkelijke expressieve capaciteiten heeft. Het stuk El Greco’s Sky is groots en uit één stuk, waarbij de spanning langdurig moet worden vastgehouden, terwijl subtiel combinaties van kleuren en ritmes worden ingezet. De solorol van de fagot is bijna altijd geïntegreerd in de texturen van het ensemble; er is geen oppositie of dualiteit tussen zijn rol en die van het ensemble, en het is dus een kwestie van voortdurend samenzijn en wederzijds luisteren met Mavroudes.
Mavroudes Troullos – fagottist
- Hoe ga je om met al dat verschillende repertoire dat je uitvoert? Van barok tot romantisch, tot nieuwe creaties die speciaal voor jou zijn gemaakt?
Inderdaad, elke maand of soms elke week rondspringen is geen gemakkelijk job. Het vereist flexibiliteit, volwassenheid en ervaring. Ik vind het elke keer weer bijzonder moeilijk om de exacte muzikale taal en klank van elke componist te vinden, zelfs als ze uit dezelfde tijd stammen. Bij nieuwe creaties is de moeilijkheid, maar ook de vrijheid en de schoonheid dat je de eerste bent die het werk vormgeeft. Geen referentie, gewoon proberen trouw te blijven aan de tekst en er een beetje mijn eigen smaak aan toevoegen.
- Waar staat het hedendaagse repertoire voor fagot in de muziekliteratuur in vergelijking met andere instrumenten en wat zijn de moeilijkheden van El Greco’s Sky.
Als je het vergelijkt met andere instrumenten zoals piano, viool of zelfs klarinet, loopt het hedendaagse fagotrepertoire inderdaad een beetje achter. Aan de andere kant kunnen we na de jaren 1950 tot vandaag een belangrijke verbetering waarnemen. Als doctoraatsonderzoeker in de Kunsten, gericht op de hedendaagse muziek en haar uitgebreide technieken, ben ik blij te kunnen zeggen dat ik de afgelopen vier jaar opdracht heb gegeven voor vijf nieuwe werken voor solo-fagot die ik in België en in het buitenland heb uitgevoerd. Enkele moeilijkheden van El Greco’s Sky zijn de lengte en de vereiste concentratie tijdens de uitvoering, maar ook de “goldene schnitt” tussen de fagotstem en het orkest. Ik vind dit concerto ongetwijfeld een van mijn favorieten en ik kan niet wachten om het uit te voeren.