Het fijne aan jonge muzikanten is niet alleen dat de media hen ziet opgroeien en rijpen, maar dat ze zichzelf zien evolueren, stukken hernemen, herbeleven en er nieuwe dingen in terugvinden. Dat is wat het Danish String Quartet deed met de Muziek van Beethoven, Bartók en Bach. Vier Deense jongemannen, die over een groot naturel beschikken in speelstijl, evolueerden bijna van klassieke boysband naar een rijpheid die prachtig proefbaar is in dit album met 3 grote B’s. Geen grote managementen of populaire formule om aan de top te komen, maar hard werk, zoals het echte muzikanten betaamt.
Rijpende geesten
Ze kwamen reeds zeer jong in aanraking met de muziek van Beethoven, en dan nog meteen met een van zijn latere, complexere werken, én voor een groot concours. De lat kon niet hoger liggen. Op het eerste zicht, leek het stuk helemaal niet zo moeilijk en kon het zelfs een eerste keer op het zicht ingespeeld worden. Niets bleek minder waar, het klonk verschrikkelijk.
De jaren gingen voorbij en de jongens leerden meer over Beethovens evolutie naar zijn doofheid, samen met andere dingen die het gewone leven hen leerden. Het gaf hen de kans om het stuk samen met hen te laten opgroeien en rijpen tot het raakvlak er helemaal was. Na veel studie ontdekten ze de raakvlakken met Bach, en de inspiratie die Beethoven daar moet gehaald hebben. Ze ontdekten een traditionele basis die een volledig nieuwe dimensie had gekregen, dankzij Beethoven.
Prisma
Zo ontstond het Prism-programma. Je moet uit vele invalshoeken naar dingen kijken en de oorsprong vinden. Het licht wordt gebroken door de connectie tussen Bach en Beethoven en verschillende stralen ontstaan. Alles valt uit mekaar om als een puzzel terug in mekaar te passen en de uitvoering optimaal in al zijn facetten naar een hoger niveau te liften. Soms moet men de weg even verliezen om het totaalbeeld te kunnen vatten. Het gaat om nuances in tonaliteit, een dialoog tussen licht en donker van een componist die evenwichten zocht binnen hetgeen hij niet meer kon waarnemen.
U hoort strenge, maar rechtvaardige muziek, met ruimte voor tegenstellingen, vol levenslessen.
En wat Bartók er tussen komt doen? U even laten ademen, om de hele opzet nog natuurlijker te laten inwerken.
Prism III – ECM New Series 2563 – 2021 – http://www.outhere-music.be