Koningin Elisabeth Wedstrijd 2021 piano – Die kleinere start vol grote beloften

by Knopskaya

Het was onwennig voor publiek en kandidaten. De jaarlijkse wedstrijd die zo erg leeft in het hart van al wie het van dichtbij mag meemaken, vindt plaats achter gesloten deuren. We missen het. Maar zoals iemand het ons deze ochtend vroeg reeds opmerkte, welk effect moet dit niet hebben op de deelnemers om plots voor een zo goed als lege zaal te zitten, voor een jury van toch wel wereldautoriteiten. Krijgt men dan meer een examengevoel? Wat doet het met de zenuwen, die zich zelfs van de grootste artiest durven meester maken op dat  moment? De hamvraag is dan ook of we binnen enkele weken dezelfde winnaar gaan zien uit de bus komen, die voor een groot publiek zou hebben gewonnen? De comfortzone is alles. Maar het dient ook gezegd te worden, dat zo’n winnaar een echte kameleon moet zijn en berusten ons in het covid-lot dat ons allen het voorbije jaar trof.

Van de eerste ronde wordt duidelijk dat er toptalent aanwezig is, en dat kan ook niet anders gezien de strenge selectie. Veel zal afhangen van wat de jury het belangrijkst acht. Het persoonlijke visitekaartje van de artiest wordt steeds getoetst aan techniek en interpretatie. Wij nemen u dagelijks beknopt mee door die eerste ronde.

Sessie 1, 16 u

Rodolphe Menguy, 23 jaar oud uit Frankrijk, mocht de spits afbijten. De jonge, duidelijk gevoelige, pianist nam zijn tijd om te beginnen, maar had duidelijk stress waardoor hij af en toe met teveel kracht uitpakte. Het sierde en was zo echt. We hopen geniepig dat hij nog eens mag terugkomen.
De Russische Daria Parkhomenko is met haar dertig lentes al helemaal gewoon aan wat er dan ook mag komen. Het Mozartconcerto verliep secuur, sereen speels. Ze zette die trend zelfs door binnen de opvoering van de Russische componisten op haar lijstje zoals Sergei Rachmaninov. Geen show, to the point en correct, met grote naturel. Iemand die we graag opnieuw zouden zien spelen.
Xiaohui Yang, 29, uit China ging vooral voor het Franse repertoire, en zocht een evenwicht tussen lyriek en techniek, waardoor haar prestatie vol van overtuiging zat, maar waardoor het moeilijk werd om haar speelstijl te vatten. Misschien moeten we het later nog een kans geven.
Sung Ho Yoo, 24, Korea , “Er ist die Ruh”. Een pianist die zich volledig kan overgeven aan weemoed uit de romantiek en deze hoogst intiem kan overbrengen, alsof hij genoot van de intimiteit van de zaal en zich in een bubbel met de piano bevond. Heerlijk oprecht uitgevoerd.
Sessie 2, 20 u
Daumants Liepiņš , 26, uit Letland voerde Mozart uit alsof hij er mee praatte en greep de aandacht. Hij vulde de zaal letterlijk met zijn aanwezigheid en speelde een volwaardig concert. Wanneer we hem niet terugzien, komen we spoken.
Mirabelle Kajenjeri, 22, Frankrijk pakt uit met een heerlijk programma, bestaande uit Haydn, Debussy en het geweldige Islamey van Balakirev. Een veelzijdige pianiste vooral.
Ivan Bašić, 24, Servië , laat voelen wat pure speelvreugde is en koos evenzeer voor een gevarieerd programma, bestaande uit Haydn, Liszt en Scriabin. Een pianist die van iedere klank die hij weet te creëren geniet. Een voorrecht eigenlijk om zo digitaal van dichtbij zijn aangezicht te mogen zien. Ieder nadeel, blijkt bij deze kandidaat wel degelijk zijn voordeel te hebben. We zijn fan.
Andrzej Wierciński, 25 uit Polen is duidelijk een pianist waar we nog van zullen horen. Hij koos zeer secuur voor Beethoven, Chopin en Rachmaninov, traditionele pianocomponisten en liet onmiddellijk zien dat hij echt niet meer groen achter zijn oren is. Virtuoos, matuur en een uitstraling die hem vermoedelijk wel eens tot publieksfavoriet kan bombarderen. We vermoeden hem ook terug te zien.
Nieuwe afspraak morgen

Misschien houdt u ook van: