Ontmoeting met Alon Sariel: Bloemen voor mandoline en Telemann

by Knopskaya

De Israëlische mandolinist Alon Sariel bezocht onlangs ons land, een gelukkig weerzien dat hem nostalgisch maakte naar het Erasmusjaar dat hij een aantal jaren geleden doorbracht aan het Brusselse Conservatorium. Onmiddellijk werd duidelijk hoezeer hij een artiest is die met zijn hart bij het onderwerp moet zijn. Ohne das geht die Chose nicht.

Project Telemandoline

En zo ontstond ook het hele Telemannconcept. De componist liet een enorm oeuvre na. Er zouden maar liefst 3600 composities van zijn hand bestaan. Dat zijn er meer dan al het werk van Bach en Scarlatti bij mekaar gerekend. Sariel speelde al jaren met de idee om iets met de muziek van componist Georg PhilippTelemann(1681-1767) te doen, maar wat?  Zijn veelzijdigheid werkte prikkelend. Het duurde een aantal jaren en toen sloeg de vonk pas echt over. Het muzikale huwelijk tussen muzikant en componist bleek zo vruchtbaar dat er een bloemenweide aan muziek uit werd geboren.

Bloemen

Telemann hield erg van bloemen, wat Sariel duidelijk naar voor brengt tijdens het spelen. Sariel merkte na een poosje dat de bloemenfactor heel wat doet leven bij de luisteraar. Hij krijgt heel mooie commentaren via de sociale media. Daaraan merkt men hoezeer men een bloementhema kan gebruiken in deze soms toch eerder pessimistische tijden.

Er zit zoveel licht in het album, dat het velen misschien zal verbazen dat het ’s nachts werd opgenomen in een kerk nabij Hannover. Dit omwille van de rust en sereniteit. De temperatuur was rond het vriespunt; de enige bloemen die er waren, waren van ijs.

Er was zoveel mooi materiaal, maar toch diende de jonge muzikant een duidelijke keuze te maken. Hij had een beetje genoeg van de concerto’s die hij al zo vaak had moeten spelen als lid van een operaorkest. Daarom zocht hij fantasieën voor viool en fluit die hij kon transcriberen. Daarnaast bevat de cd ook recent ontdekte werken van Telemann. Twee jaar geleden werd een reeks partituren voor gamba ontdekt. Hiervan werden er twee op het album verwerkt tot volwaardige mandolinemuziek.

Het album, uitgebracht bij Berlin Classics werd opgenomen met het ensemble waar hij vast samenwerkt. Trots vertelt hij over de diversiteit van het Foscari ensemble. Door hun verschillende internationale achtergronden – waaronder de Mechelse Ann Cnop – geven zij de klankbeleving nog extra geur en kleur.

Erfgoed

Nog wat bijzonders is dat Alon Sariel op een Israëlische mandoline speelt, die in vorm verschilt van de Italiaanse. De Italiaanse modellen zijn ronder. De Israëlische versie is platter, heeft extra openingen aan de zijkant en heeft een groter klankbord waardoor het eigenlijk een instrument in een instrument is. De combinatie van het geluid van de Italiaanse barokinstrumenten, samen met de Israëlische mandoline geeft dan ook een uniek geluid.

Sariel vertelt lachend hoe hij als kind eigenlijk elektrische gitaar wilde spelen. De man die hem inschreef aan de muziekschool zei hem dat hij daar te klein voor was en maar een mandoline moest nemen. Eigenlijk vertelde hij dat aan alle kinderen die een elektrische gitaar wilden. Het lijkt dus wel een beetje op een gearrangeerd huwelijk, maar dan wel eentje waarbij per toeval de ideale match werd gemaakt. In Israël zijn heel wat lokale mandolineorkesten. Maar hoe is die mandoline toch zo populair geworden in ginds? Het is een klein instrument dat men makkelijk kan vervoeren. Daarom was het populair bij de Kibboetsim. Men kon er na het harde werk op het land ’s avonds op spelen en zo deel uitmaken van het sociale leven. En zo werd het instrument een stuk identiteit.

Naast Telemann, kan men op het album ook de luitmuziek van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), Carl Friedrich Abel (1723-1787) en Johann Friedrich Fasch (1688-1758) ontdekken. Zij waren tijdsgenoten en bewonderaars van duizendpoot Telemann.

Concerten

Er staan het komende seizoen flink wat concerten gepland in Frankrijk en het noorden van Duitsland. In Vlaanderen moeten we ons voorlopig tevreden stellen met het album. Bij deze een vurig pleidooi voor meer bloemen in Vlaanderen en een warm aanbevelen aan de concertzalen.

Meer informatie: klik hier


  • WAT: Interview Telemandoline (project en album)
  • WIE: Alon Sariel
  • WANNEER: 18 juli 2017
  • UITGAVE: 0300934BC
  • Foto’s: © Alon Sariel Pressebilder

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord