Barok vol Finesse

by Knopskaya

1723 – zo heet het nieuwe album van violiste Nadja Zwiener en Thomas-organist Johannes Lang. En deze datum verwijst naar de instrumenten die de twee op deze opname bespelen, want zowel de viool (van David Tecchler uit Rome) als het orgel (van Zacharias Hildebrandt in Störmthal bij Leipzig) zijn precies 300 jaar geleden gebouwd. Op het programma staan composities van Corelli uit Rome en Bach en Pisendel uit Midden-Duitsland, maar ook een terugblik naar de zeventiende eeuw met werk van Biber en Bertali. Een vroeg en vooral diepgaand Duits-Italiaans Barok-pareltje met composities van de grootste gangmakers uit die periode. Alweer een schot in de roos van label Ramée.

Het samenspel tussen de twee instrumentalisten is ronduit verrukkelijk: Nadja Zwiener bespeelt de Italiaanse viool met ongekende zwier en met een heldere, gedifferentieerde klank en grote virtuositeit; Johannes Lang begeleidt op het Saksische orgel met veel basistoon en gevarieerde registraties. Een album dat prachtig klinkt, trots ook en bijzonder elegant. Een signaal voor muzikanten om bewust te kiezen voor een historisch orgel. (Bron: RBB Kultur)

Het vioolspel van Nadja Zwiener wordt omschreven als “adembenemend…” en “waanzinnig virtuoos”. Haar eigen prioriteit op het concertplatform is echter directe communicatie – een uitwisseling die zowel de uitvoerder als het publiek emotioneel, intellectueel en fysiek in beweging brengt. Opgegroeid in een academisch en wetenschappelijk gezin, erfden Nadja en haar broer niettemin van hun ouders de overtuiging dat het kunst en cultuur waren die het leven met elkaar verbonden en betekenis gaven aan leren.

RAM 2022 LC13819 – http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord