U kent het wel, van het moment dat u het woord Barok in de mond neemt, antwoordt iemand u met “Bach?!” Terecht, maar er is nog zoveel meer te ontdekken. Harpiste Rachel Talitman heeft dit opnieuw begrepen. Telkens weer weet ze met haar harp de betovering te halen uit muziek die niet altijd tot de meest uitgevoerde behoort en weet ze te bewijzen dat wat onbekend is, onbemind blijft tot iemand er wat aan doet. En dan, dan gaat de verwondering pas werken.
Carlos de Seixas (1704-1742) werd geboren in Coimbra onder de geboortenaam Vaz. Hij stamde uit een muzikaal geslacht en volgde zijn vader op als organist in de lokale Santa Cruz kathedraal, waarna hij naar Lissabon trok. U ziet het, het was niet enkel in Italië dat de Zuid-Europese barok weelde. De Seixas werd aangesteld als hof-organist en – klavecinist en doceerde in de betere aristocratische milieus. Na een ontmoeting met de Italiaanse componist Domenico Scarlatti, wie zijn talent erkende, nam de deze hem onder de vleugels. De Seixas zou uitgroeien tot een van de grootste Portugese componisten. Hij zou spijtig genoeg jong sterven van reumatische koorts. Spijtig genoeg werden slechts flarden van zijn oeuvre bewaard.
De harp is het instrument bij uitstrek om de fijne, Frans geïnspireerde ornamentjes binnen deze klaviercomposities weer te geven, ondersteund door een verder licht continuo. Een zonnige barok die u deze tijd van het jaar in juiste atmosferen brengt. Iets nieuw, iets fris en ongekend dat toch zo vertrouwd klinkt. De tovertokkeltonen van de historische harp van Talitman weten het juiste evenwicht te vinden tussen klavecimbel en modern klavier.
Ontdek de barok van het zuiden, ga een beetje op reis door ruimte en tijd.
Harp&Co 2021 CD5050-45