De Esprit van Auber

by Knopskaya

Auber is een naam die we allemaal kennen uit de geschiedenisles. De avond van de première van zijn Stomme van Portici in de Munt, was het begin van de Belgische onafhankelijkheid. Fransgezinde revolutionairen zorgden die avond in augustus 1830 voor een ware ravage. Zo ver rijkt de kennis van de meesten onder ons (hopelijk). Maar dat de Franse componist echt wel een van de revelaties van zijn tijd was, daar hebben velen nooit bij stilgestaan.

Tijd om daar verandering in te brengen. Het label NAXOS bracht een prachtige CD op de markt met daarop de ouvertures en orkestrale entr’actes en balletmelodieën uit twee van zijn opera’s; Zanetta – en Zerline. Daniel-François-Esprit Auber  (1782-1871), een voornaam om nooit te vergeten, samen met zijn werk. Een wereldpremière. Hij werkte hiervoor samen met dramaturg Eugène Scribe, die eveneens de rol van Fidès verbaal gestalte gaf in le Prophète van Giacomo Meyerbeer.

Zijn Stomme van Portici , geschreven in 1828, was ondanks de oproer, het begin van een bloeiende carrière. De opera’s zijn twee van de drie Siciliaanse opera’s die hij zou schrijven. De derde heette Actéon (1836). Wat er zo belangrijk is aan de twee eersten? Hun sterke vrouwelijke hoofdrolkarakters. In de opéra-comique Zanetta  draait alles om de liefde tussen man en vrouw, in Zerline om de liefde tussen moeder en dochter.

Een edelman wordt verliefd op Zanetta, de dochter van de tuinier. Prachtige coloratuurpartijen volgen een verleidelijke ouverture, hier prachtig te beluisteren. De entre’ acte neemt de luisteraar mee in een wereld van walsen en romantiek, een sprookjeswereld voor volwassenen die in de eeuwige liefde geloven. Ook  componisten raakten in de war en maakten bewerkingen op  het thema. Zo kunt u op deze opname de Quadrille nr.2 van violist en Franse Johann Strauss wals-equivalent Philippe Musard (1792-1859) beluisteren.

Zerline heeft eerder wat weg van een vaudeville vol intriges. Een moeder zoekt haar verloren dochter, die ergens een verborgen adellijk leven blijkt te leiden. De aanwijzingen voor Parijse opera-componisten waren van die aard dat er meer ballet en minder zware politieke thema’s moesten worden aangewend. Men hoort drama afgewisseld met lieflijk gedartel, alles met een knipoog naar Rossini, voor wie Auber een grote bewondering koesterde.

Laat u ontroeren door de man die we veel te lang enkel van naam kenden. Een prachtige uitvoering van het Janáček Philharmonic Orchestra o.l.v. de Italiaans-Schotse dirigent Dario Salvi.

NAXOS 8.73445 http://www.outhere-music.com

 

Misschien houdt u ook van: