The Tallis Scholars treden op in seculiere en kerkelijke gelegenheden en geven elk jaar tachtig concerten wereldwijd. Ze stonden al op de meest speciale plaatsen zoals de Sixtijnse kapel en bestaan al ruim een halve eeuw. Ze gaven hun eerste opname van muziek van John Sheppard (1515-1558) in 1989 uit en deden het vijfentwintig jaar later opnieuw. Nu hebben ze met de Missa Cantate opnieuw een prachtstuk van zijn hand opgenomen.
Sheppard werd waarschijnlijk rond 1515 geboren, te oordelen naar zijn verklaring in 1554 dat hij al twintig jaar muziek componeerde. Over zijn vroege leven is niets met zekerheid bekend. De eerste onbetwiste waarneming van hem vindt plaats toen hij waarschijnlijk achter in de twintig was, als informator choristarum aan het Magdalen College, Oxford. Hij diende in deze hoedanigheid van 1541-1542 en opnieuw van 1544-1548. Sheppard verliet Magdalen College in maart 1548 en verschijnt vervolgens in een lijst van de Gentleman of the Chapel Royal die zong bij de begrafenis van koning Edward VI in augustus 1553; Mogelijk kwam hij direct na zijn vertrek uit Magdalena bij de kapel, maar vanwege een leemte in de Chapel Royal-archieven uit 1547 is dit niet zeker. Vermoedelijk bleef hij tot aan zijn dood actief in de kapel. In 1554 smeekte hij, blijkbaar tevergeefs, om de graad van doctor in de muziek aan de Universiteit van Oxford, waarbij hij verklaarde dat hij twintig jaar muziek had gestudeerd en “veel liederen had gecomponeerd”. In maart 1556 was hij getuige van het testament van een medeheer van de kapel, Luke Caustell, en op nieuwjaarsdag 1557 schonk hij drie liedrollen aan Mary Tudor. In juli 1558 kregen hij en zijn Chapel Royal-collega Richard Edwards de teruggave van een huurovereenkomst van een landhuis in Kent. Sheppard stierf in december 1558 tijdens een griepepidemie. Hij maakte zijn testament op 1 december en werd op 21 december begraven in St Margaret’s, Westminster. Desondanks kreeg hij livreien voor zowel de begrafenis van koningin Mary op 13 december als voor de kroning van Elizabeth I op 15 januari 1559.
Sheppards composities voor de Latijnse liturgie bestaan uitsluitend in bloemlezingen van na de Reformatie. De meeste zijn opgenomen in twee sets partbooks: de belangrijkste bron van zijn Latijnse muziek in vijf of meer delen zijn de Baldwin-partbooks in Christ Church, Oxford, gekopieerd na 1575, terwijl zijn vierdelige stukken zich bevinden in de zogenaamde Gyffard Partbooks , een set van vier manuscriptpartbooks, waarschijnlijk gekopieerd voor Dr. Roger Gyffard in de jaren 1570. Veel van de muziek van Gyffard is mogelijk gecomponeerd tijdens Sheppards Magdalena-jaren (Gyffard was voorheen een fellow van Merton College, Oxford). Relatief weinig van de stukken in deze twee bronnen komen elders voor. Andere bronnen leveren weinig extra stukken op dan uittreksels uit langere composities. Zijn miscantaat verschijnt uitsluitend in de Forrest-Heyther-partbooks; een ‘Kyrie’ voor Paasdag is te vinden in de Hammond Partbooks en elders; en een zetting voor twee solisten van de troped lesson ‘Laudes Deo’ voor de eerste mis van eerste kerstdag is in een manuscript in Oxford . (Bron: Wikipedia)
Prachtige muziek, bij momenten uitbundig, repetitief en constant zichzelf verder uitbouwend. Deze opname is alweer een voorbeeld van hoeveel materiaal er door de eeuwen heen geschreven is om tijdens de kerstperiode en daarbuiten van te genieten en hoeveel ongekende parels er nog naar boven zullen komen. Sheppard was een icoon van de Engelse Renaissance polyfonie. Het betreft hier belangrijk werk van een componist die een enorm oeuvre naliet. Volgens dirigent Peter Phillips valt er nog heel veel met zijn oeuvre aan te vangen en te beleven. Een bijzonder sfeervolle opname
Gimell CDGIM 053 – http://www.outhere-music.com