Een muzikale tijdcapsule uit de kopieerwinkel van de graaf

by Knopskaya

In een tijd waarin de archieven van Europa nog steeds ongekende muzikale schatten herbergen, slaagt cellist Jacopo Ristori erin om met zijn nieuwste dubbelalbum In Copisteria del Conte een vergeten muzikale wereld tot leven te wekken. Dit project, opgediept uit de manuscripten van de 18e-eeuwse Genuese kopieerapotheek van graaf Federico Taccoli, is veel meer dan een verzameling obscure sonates en kamermuziek — het is een intiem portret van een muzikale microkosmos die haar eigen verhaal vertelt, los van de grote canon.

Ristori en zijn ensemble — met onder anderen violiste Viola de Hoog en theorbespeler Javier Lupiáñez — brengen dit repertoire met een frisheid en vanzelfsprekendheid die zelden te horen is in historisch geïnformeerde uitvoeringen. De opnames, gemaakt in een ruim klinkende kerk, ademen ruimte en sfeer, waarbij de warme toon van Ristori’s barokcello het kloppend hart vormt van deze intieme luisterervaring.

De keuze van repertoire is bewonderenswaardig. Componisten als Gallucci, Arnaldi en Ferrari zijn vrijwel onbekend, maar klinken hier alsof ze al eeuwen bij ons repertoire horen. Hoogtepunten zijn de weemoedige sonate van Nardini (mogelijk zelfs een werk van Hoffmeister) en de levendige kwartetten waarin een zeldzaam gebruikte psalterio voor een verrassend kleuraccent zorgt.

Wat dit album echt bijzonder maakt, is de ongedwongen spelvreugde die uit elke noot spreekt. Dit is geen stoffige archiefstudie, maar levend muziektheater waarin elegantie en improvisatorische vrijheid elkaar afwisselen. De uitvoeringen zijn technisch verzorgd, maar nooit klinisch; expressief, zonder theatraal te worden.

Ook de vormgeving van het album verdient lof. De minimalistische cover, geïnspireerd op het wapen van Taccoli, sluit naadloos aan bij de inhoud: een subtiele knipoog naar het verleden, vertaald naar een hedendaagse esthetiek.

In Copisteria del Conte is een geslaagde, hartverwarmende ode aan een vergeten muzikaal landschap. Ristori bewijst zich opnieuw als een fijnzinnig musicus en bevlogen ontdekker. Dit album verdient een plaats in de collectie van iedere liefhebber van barok- en vroeg-klassieke kamermuziek, en is bovendien een aanrader voor iedereen die houdt van muziek met een verhaal.

SCD202401 – Snakewood

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord