een sprankelend portret van Germaine Tailleferre

by Knopskaya

Germaine Tailleferre (1892-1983) was een bijzondere vrouw voor haar tijd. Het meeste is ze gekend door haar participatie binnen de groep Les Six (Georges Auric, Louis durey, Arthur Honegger, Darius Milhaud en Francis Poulenc), waarbinnen zes componisten zich vooral in de periode tussen twee wereldoorlogen door bezig hielden met vernieuwing en waarbinnen zich met heldere lijn wordt afgezet tegen het dromerige impressionisme. Ze werkten samen met dichters als Jean Cocteau en andere componisten zoals Erik Satie. Toch, Tailleferres muziek is er met veel respect voor het verleden gezien ze prachtige transcripties wist te maken, waarop de nadruk ligt op dit album met haar zo volledig mogelijke pianocomposities, bij mekaar gezocht en uitgevoerd door Nicolas Horvath. Horvath is vooral geprezen omwille van zijn muzikale verkenningsdrang en benadering van eigentijds klassiek. Er is een mooie wisselwerking met hedendaagse componisten die graag werk aan hem opdragen. Hij nam bij het label Grand Piano al eerder werk op van onder andere Philip Glass, Erik Satie en Claude Debussy.

Tailleferre studeerde aan het Parijse Conservatorium ondanks haar vaders oppositie tegenover een muzikale carrière. Toch wist ze zichzelf vast te bijten in het wereldje, waardoor ze zelfs in duo speelde met Satie en met Igor Stravinski die op dat moment in Parijs verbleef. Ze was eveneens bevriend met Maurice Ravel. Het is moeilijk om te zeggen exact hoeveel ze componeerde. Ze had namelijk de neiging om gewoon achter haar instrument te gaan zitten en haar fantasie de vrije loop te laten gaan. Vaak bewerkte ze haar composities ook onmiddellijk voor andere bezettingen. Het is niet ze dat ze net als de andere zes de absolute stijlbreuk met het verleden maakte, ze vulde het verleden eerder aan met vernieuwende twisten.

Zo kunt u mooie bewerkingen horen op dit album en kunt u genieten van achttiende eeuwse Italiaanse en Franse harmonieën zoals van onder andere Jean-Baptiste Lully en Alessandro Scarlatti. Wat het Italiaanse repertoire betreft, dook ze zelfs verder terug in de tijd richting renaissance met onder andere bewerkingen van composities van Claudio Monteverdi. Aanvullend kunt u genieten van haar eigen composities, waarbinnen u ook vele invloeden uit de herwerkte stukken kunt waarnemen. Het mooie is ook dat ze zelfs de muziek waarop Les Six een antwoord wilden geven, respectvol benaderde. Ze was geen tegenstandster, maar wilde een toegevoegde waarde zijn. Zo bewerkte ze ook een compositie van Debussy in een hommage aan de componist.

U hoort op dit album een vloeiend harmonisch spel met twisten tussen heden en verleden die onder de vorm van fijne accenten u verrassend zullen binnenvallen. Een fris en zintuigprikkelend album vooral. Sprankelend als de componiste zelf moet zijn geweest.

GP891 – http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord