Emilie Zoé zat thuis, alleen. Tijd om na te denken, over zichzelf over de wereld, over onze toekomst. Van daaruit borrelen haar ideeën op en wil ze een positieve boodschap de wereld insturen. Na het touren en promoten van The Very Start en een paar platen die voortkwamen uit spontane samenwerkingen (Pigeons with Christian Garcia-Gaucher, /A\ with Franz Treichler, Ossuaire with Abraham0, was het tijd voor de volgende stap, haar eigen verhaal.
Achttien maanden lang schreef ze aan Hello Future Me. Achttien maanden lang volledig in het teken van een nieuwe plaat waarin ze zichzelf evalueert als klein wezen binnen een grote wereld. Die totale toewijding heft ervoor gezorgd dat de plaat een zeer persoonlijk product is geworden vol innerlijke landschappen. Less is more, want ook de instrumenten hebben persoonlijkheid – een zestig jaar oude gitaar, een orgeltje van de rommelmarkt en een kapotte piano met een ziel.
Het was ook vriendschap die centraal stond. Emilie werkte samen met de mensen die ze graag ziet en vertrouwt. Nicolas Pittet leende drums en stem. Louis Jucker’s touch zorgde er mee voor dat alle klanken de woorden nog meer ondersteunden.Men hoort de gezelligheid van de houten studiovloer van Hummus records waar geluidstechnicus Kevin Galland voor het optimale geluid zorgde. Een plaat met een bluesy gevoel en een heel eigen identiteit.
With Hello Future Me is als een rugzakje vol ideeën over hoe het leven was, en hoe het kan worden. Hoe je de leegte kan vullen, hoe normaal zelftwijfel is en hoe je dan voor het volle glas kan kiezen. Acht prachtige nummers lang.
16 maart stelt ze haar nieuwe plaat voor in de Brusselse Botanique.
Emilie Zoé:
Gedachten kunnen veel met een mens. De kunst is om je er niet door te laten verlammen. Wanneer we diep in onszelf kijken, als mens, zullen we fijne zaken en minder fijne zaken tegenkomen. Het draait men allemaal om wat je ermee aanvangt. Je kan bang worden of je kan doorgaan. Ieder mens kan zijn eigen realiteit maken. We moeten bewuster omgaan met onze eigen energie. Al waar we nu onze tijd insteken, heeft invloed op de toekomst.
Als kind dacht ik al veel na. Ik ging dan aan een meer zitten bij ons in de buurt en probeerde de overkant te zien. Toen ik opgroeiden en meer mathematisch ging denken, besefte ik dat verleden en toekomst met mekaar verbonden zijn, Het is letterlijk als kijken naar een andere oever. Die gedachte is me steeds blijven fascineren.
Ik hou van contrasten. Dat geeft de boodschap ook een extra dimensie. Het is fijn om van heel stil naar heel luid te gaan of net omgekeerd. Ieder geluid impliceert een vervolg. Ik wil de luisteraar telkens wat nieuw laten ontdekken en ervaren, als een wereld vol toekomst die opengaat. Daarin zit ook het belang van muziek. Wij als muzikant hebben de kracht om dingen die belangrijk zijn te benadrukken. En wanneer we dat samen kunnen doen met mensen waarom we geven, zoals ook dit album tot stand is gekomen, is dat nog eens zo mooi.
Ik heb echt mijn tijd genomen om er samen wat moois van te maken. Het stond op voorhand al met stip in mijn agenda: Die paar maanden kom ik de studio niet uit. Dan wordt er gewerkt. Die diepgang heeft het album volgens mij een extra dimensie gegeven.
Ook het contact met mijn publiek maakt me blij en hoopvol voor een toekomst waarin we samen de wereld maken. Voor mijn tour heb ik briefjes gemaakt, waarop het publiek een boodschap voor de toekomst kan achterlaten. Men kan dan ook kiezen of ik hun boodschap voorlees tijdens het optreden, of op mijn website plaats. Samenwerken is alles. The Future us.