Weinig literaire werken oefenden in de 19e eeuw zo’n sterke invloed uit op de Europese cultuur als Goethe’s toneelstuk Faust. Hoewel verschillende belangrijke componisten zich erdoor lieten inspireren, lijkt Franz Liszt een bijzonder nauwe band te hebben gehad met Goethe’s meesterwerk. Hij kwam op het idee van een symfonie ‘in drie karakteristieke beelden’, elk gewijd aan een sleutelfiguur in het stuk: Faust, Gretchen en Mephistopheles. In plaats van het verhaal van het stuk te vertellen, componeerde Liszt een psychologische verkenning van deze drie hoofdfiguren. Hij was ook een pionier in het gebruik van leidmotieven, d.w.z. korte muzikale ideeën die een karaktertrek onderstrepen of gevoelens oproepen, een proces dat zijn toekomstige schoonzoon, Richard Wagner, nog verder zou doorvoeren in zijn opera’s.
Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, onder leiding van Gergely Madaras, presenteert de originele, puur instrumentale versie van de Faust-symfonie uit 1854. Dit gigantische werk wordt aangevuld met de eerste van de Mephisto-walsen, geïnspireerd op Nikolaus Lenau’s visie op de Faust-mythe. Deze twee werken bieden twee zeer verschillende perspectieven op Liszts intense relatie met het personage van Faust, en in het bijzonder met die van Mephistopheles, rond wie veel van zijn composities zijn gestructureerd. Het zijn sleutelwerken om het esthetische project van Liszt en de typische negentiende-eeuwse neiging tot een combinatie van de kunsten te begrijpen.
Madaras is op meer dan alleen eigen terrein. Liszt, de romantische pianist-componist bij uitstek, is niet altijd op zijn best bij het orkestreren, maar Madaras en zijn Orchestre Philharmonique Royal de Liège halen het beste naar boven in dit potentieel fragmentarische stuk.
BBC Music Magazine.
Met vaart in plaats van gewicht, luciditeit in plaats van textuurrijkdom, bagatelliseert Madaras de angst van de muziek ten gunste van de hyperactiviteit ervan.
Gramophone.
De schoonheid van deze opname zit hem vooral in de levendige energie die er van uitgaat. Prachtige dynamiek die de luisteraar meesleept.
BIS 2510 SACD http://www.outhere-music.com