Hans Gál werd geboren in Wenen, 1890. Al zeer jong bleek dat hij over een brede horizon beschikte. Zowel muziek als wetenschap lagen hem na aan het hart. Hij begon dan ook zeer jong met componeren. Uiteindelijk moet hij voor zijn puberteit al zo’n honderd liederen geschreven hebben, die hij achteraf op vijf na allemaal zou vernietigen. De overgebleven vijf heeft hij trouwens zelf bewust nooit meer aangeraakt. Zo zouden er nog zeventien “weggelegte” werken volgen tot aan zijn drieëndertigste verjaardag. Gedurende zijn hele leven zouden het er uiteindelijk 67 worden, waarvan hij er slechts vijf zou publiceren. Deze vijf zijn samen met zesentwintig andere toen nog ongepubliceerde werken op het album Hidden Treasure verwerkt tot een geheel, waardoor er een reis doorheen Gáls leven ontstaat en missing links via de muziek en teksten moeiteloos aansluiting vinden.
Schimmen
Gáls had een bewogen leven. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was hij militair actief. Ook tijdens deze periode schreef hij een aantal liederen die zijn leven van en gevoelens van toen weerspiegelden. Toen Gál de leeftijd van veertig jaar bereikte, begon zijn muzikale carrière pas echt te bloeien en kreeg hij een vaste aanstelling als directeur van het Conservatorium van Mainz.. Hij schreef kamermuziek en liederen. Vooral zijn tweede opera, Die heilige Ente, bezorgde hem succes. Gál zou echter in 1933 moeten terugkeren naar Oostenrijk vanwege zijn Joodse achtergrond en het opkomende nazisme. Toen ook Oostenrijk werd geannexeerd, vluchtte hij naar Engeland. Daar zou hij lector worden aan de universiteit van Edinburgh en schrijver van boeken over o.a. Brahms, Wagner, Verdi en Schubert. En net dat zijn de geesten die doorheen zijn muziek dwalen en die zo mooi in kaart gezet werden door bas-bariton Christian Immler en pianist Helmut Deutsch.
Eden
Het Lied liet Gál verdwijnen in zijn eigen wereld van poëtische gedachten. De fantasiewereld van Wagner gekoppeld aan de voorliefde voor en het aanvoelen van poëzie van Franz Schubert. Schuberts melancholie en Sehnsucht worden mooi in evenwicht gebracht met het trotse van Verdi en het doorleefde van Brahms. Heel zijn leven lang zocht hij naar de perfecte emotionele spiegel van zijn gevoelens. Hij gebruikte hierbij teksten van o.a. Heinrich Heine, Herman Hesse en Christian Morgenstern. Het werd zijn eigen geheime tuin waarin hij eindeloos zou doorwandelen tot aan zijn dood in 1987.
Kist
De muziek van Gál werkt onmiddellijk in als iets eigen, iets herkenbaar voor velen. De melodie werkt in zoals de teksten hem destijds moeten geïnspireerd hebben tot toondichten. Tachtig jaar lang werden deze zo belangrijke schatten, die door door hun ontroerende schoonheid over een grote therapeutische kracht beschikken, in de schaduw gezet. Helmut Deutsch en Christian Immler laten door hun eigen beleving, merkbaar in spel en stem de geheime tuin van Gál terug bloeien. De ontdekking was trouwens volledig te danken aan Eva Fox-Gál, dochter van, die beide mannen uitnodigde om in de kist met zijn onuitgegeven werk te kijken bij haar thuis. Ook zij werkte intensief mee aan het album.
Ook u kunt er in wandelen.
Hidden Treasure, BIS-2543 http://www.outhere-music.be