La Petite Bande brengt kleurrijke klavecimbelconcerti

by Knopskaya

Dit programma is de eerste aflevering  binnen een driedelige reeks met daarin de zes overgebleven klavecimbelconcerti van Johann Sebastian Bach; zijn drie dubbele concerti voor twee klavecimbels, zijn twee vioolconcerti en zijn dubbele concerto voor twee violen. In totaal zullen er over drie albums twaalf concerti worden verdeeld. Uitvoerders zijn niemand minder dan het wereldvermaarde ensemble La Petite Bande, dat trouwens dit jaar zijn vijftigste verjaardag mocht vieren. Mario Sarrechia speelt solo klavecimbel, alsook Bart Naessens. Sara Kuijken is solo violiste van dienst. De altvioolpartij is voor Marleen Thiers, Sigiswalt Kuijken himself speelt viool en violoncello da spalla. Verder is Yun Kim ook te horen op viool.

Herwerkt
Bach bracht zijn zes klavecimbelconcerti uit in 1738, met daarbij inbegrepen een arrangement van zijn vierde Brandenburgs concerto met twee blokfluiten. Hierin werd de de viool eveneens vervangen door een klavecimbel. De werken die Bach ons naliet voor een of meerdere klavecimbels zijn vermoedelijk bewerkingen van zijn vroegere werken, waarbij we ook hints naar Antonio Vivaldi kunnen terugvinden. Men moet echter niet denken dat Bach zomaar wat hernam. Hij nam zijn herwerkingen heel ernstig op en werkte er minutieus aan en in vele stadia. Het is dan ook aan te raden om niet de discussiëren over welk de originele versie was, maar om te genieten van de werken. Hier en daar hebben we wel een aanknopingspunt. Zo is de eerste beweging van het Concerto voor Klavecimbel in E majeur BWV 1053 een herwerking van de cantate Gott soll allein mein Herzen haben BWV 169, uitgevoerd met solo orgel. Het concerto voor viool in A mineur BWV 1041 is dan weer een origineel werk.

Liefde
In de mening van Sigiswald Kujken zelf zijn deze werken allen duidelijk bedoeld als kamermuziek. De term concerto had destijds meerdere betekenissen, het werd zelfs gebruikt voor vocale muziek. Het was pas later dat men zou gaan specifiëren.  Hijzelf speelt getrouw aan hoe het aangeduid stond in de partituren van Bach op een cello die op de arm wordt gedragen. Zo waarheidsgetrouw dicht mogelijk bij het origineel komen is steeds een streven geweest van Kuijken en zijn entourage. Hij en zijn vrouw altvioliste Marleen Thiers zeggen steeds: “Wij hebben twee grote liefdes, Bach en Mozart.” Hier wordt Bach alle eer aangedaan door zijn muziek zo waarheidsgetrouw mogelijk naar de luisteraar te brengen.

Herwerkt of niet, Bach is voor velen het begin en het einde. Voor La Petite Bande is dat nooit anders geweest. Daarom is ook deze opname opnieuw een getuigenis van de levenslange inzet en liefde voor de componist vanwege uitvoerders die zich bescheiden opstellen en vanuit die positie zijn muziek alle eer aandoen. Telkens opnieuw. Lijdzaam mooi, bij momenten stuwend opgewekt, gracieus… Bach zoals het hoort.

ACCENT ACC24385 http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord