“Mozart heeft altijd een speciale affiniteit gehad met blaasinstrumenten: voor hem waren het essentiële componenten van zijn muzikale expressie“, beweert de Franse klarinettist Nicolas Baldeyrou, een wereldwijd bekende solist die heeft opgetreden met enkele van de grootste dirigenten en virtuozen: dit album is het eerste deel van een complete set van Mozarts kamer– en concertante muziek met de klarinet, die hij heeft gekozen om op historische instrumenten vast te leggen, “een authentieke en onthullende ervaring, ondanks de technische uitdagingen die het met zich meebrengt“.
Hij heeft de hulp ingeroepen van zijn muzikale vrienden, die allemaal worden erkend als bedreven beoefenaars van moderne instrumenten, maar een sterke passie hebben voor historische instrumenten… Op het programma van deze eerste release staan de Serenades KV 375 en 388 en Mozarts Gran Partita KV 361, een werk op een uitzonderlijk grootse schaal, met zijn bezetting van dertien spelers, zijn uitgebreide duur en zijn opperste muzikale kwaliteit, “stijgend tot het niveau van Mozarts grootste symfonieën en opera‘s“.
Baldeyrou geeft ons alles wat we van Mozart verwachten. Hij benadert de klarinet liefdevol en speels, jeugdig elegant en met de nodige schalksheid. We herkennen er de liefde in die Mozart voor het instrument meedroeg. Geen enkele van zijn tijdgenoten benaderden dit instrument zo liefdevol in een hoofdrol als Mozart en net deze erkenning wordt gevoeld in deze opname. De andere instrumenten volgen gedwee en pikken de virtuositeit mee op om ze aan kracht bij te zetten en te ondersteunen. En toch spelen zij ook op een bepaalde manier de hoofdrol. De klankkleur van de historische instrumenten zet bij aan sfeer. Het is Mozart zoals het is, iedere versiering moet op zijn plaats vallen, iedere nootje en detail zijn een onmisbare bouwsteen. Het is alsof je hoofd samen met de klarinet wil dansen op de wisselwerking tussen de instrumenten. Prachtig en ontroerend mooi. Dit alles maakt van deze opname een zeer verfijnde ervaring waar de luisteraar helemaal kan in opgaan.
Baldeyrou‘szachte,boskytooniseenconstantgenot;DehobovanPidouxheefteencitrusachtigesmaak,onderscheidend,hoewelmisschiennietvoorallesmaken.Beidebevattenafentoeeensierlijkeversieringopherhalingen(vreemdgenoegisdeeersteherhalinginhetopeningsallegrovanK388genomen,maarnietdetweede)enBaldeyrouregisseertuitvoeringendieeenduidelijkgevoelvanmomentumbehouden. – Grammophone
De uitvoeringen van alle drie de werken van Baldeyrou‘s ensemble zijn helder van toon en helder gekarakteriseerd; er is een mooi rietachtig randje aan de hobo‘s en fagotten, en een behendigheid van de klarinet van Baldeyrou die de technische moeilijkheden van het spelen van deze muziek op 18e–eeuwse instrumenten belicht. – The Guardian
ALPHA 1040 – http://www.outhere-music.com