Nino Rota – Visitez le salon

by Knopskaya

Toen Nino Rota in 1943 tweeëndertig jaar oud was, waren velen er reeds van overtuigd dat hij een van de grootste beloften was binnen de Italiaanse muziek. Hij studeerde bij de besten, was beschermeling van Toscanini en was bevriend met Igor Stravinsky. Toch trok hij zich op een bepaald punt terug in het zuiden van Italië om er in rust te kunnen componeren. Hij componeerde er onder meer zijn opera Ariodante, totaal in negentiende eeuwse stijl. Bovendien was hij zich goed beginnen voelen in de wereld van de filmmuziek. De kritieken spaarden hem niet, een noemden hem letterlijk een muzikaal konijn. Tot hij in die zomer zijn Piccola offerta Musicale schreef, waardoor hij onmiddellijk de status kreeg van hoog gewaardeerd en toegewijd componist.

Keuzes
Hij wist als geen ander instrumenten aan mekaar te koppelen, en ze evenwaardig te laten communiceren. In zijn  Piccola offerta Musicale slaagde hij er zo in om vijf instrumenten op vijf minuten tijd een andere wereld te laten creëren. We gaan eerlijk zijn, wat filmmuziek betreft mag deze eigenschap ook tellen. Toch werd hij meer en meer opgeslorpt door te filmindustrie, zodat er nog nauwelijks tijd overbleef voor wat anders.  Op een gegeven moment besliste hij de muzikanten die hij bewonderde en waarvoor hij wilde schrijven uit te nodigen naar zijn verblijfplaats in Bari. Hij baseert zich op de Tsjechische nonetten – muziekstukken waarin 9 instrumenten samen solist zijn door middel van een fijn doordachte muzikale communicatie. Het geeft zijn roeping als klassiek componist opnieuw een Schwung die tot in het midden van de jaren zeventig zal blijven duren.  Niet enkel de nonetten, maar ook levendige trio’s worden geboren, zoals het zeer energetisch verfijnde trio voor fluit, viool en piano uit 1958, en het trio voor klarinet, cello en piano uit 1973. Voor de piano,  zijn lievelingsinstrument, schreef hij in 1964 vijftien Préludes.  De laatste werken binnen de virtuoze reeks waren de Deux Valses sur le nom de BACH. 

Kracht
De zowat beste muzikanten op gebied van kamermuziek die de Franse podia te bieden hebben, zijn aan het werk te horen op dit album van Alpha Classics. Muziek van Rota vereist de inzet van solisten die zich in orkestvorm opstellen, en zo werd het geheel ook ingevuld. U hoort o.a. fluitist Emmanuel Pahud, klarinettist Paul Meyer, pianist Éric le Sage, cellisten Aurélien Pascal en Claudio Bohorquez.

Deze artiesten spelen jaarlijks samen op het kamermuziekfestival van Salon en Provence, waardoor het album deel uitmaakt van de reeks Le Salon de Musique.

Alpha746 – http://www.outhere-music.be

Misschien houdt u ook van: