Satie in het theater – historisch opgevoerd met futuristische blik

by Knopskaya

Erik Satie (1866-1925) heeft decennialang gecomponeerd en op het podium gestaan. De muziek die hij schreef en uitvoerde evolueerde. Maar toch, dit album geeft u een overzicht van 25 jaar aan repertoire, waarbinnen eenzelfde noemer terug te vinden is, namelijk die van het cabaret. De Japanse pianiste Noriko Ogawa wijst u de weg bij deze opvoering op een historische Erard vleugel uit 1890. Het is al het vierde volume binnen haar reeks over de Franse componist.

Zo hebben we bvb het na zijn dood ontdekte werk Jack in the box, dat volledig in het teken staat van pantomime. U maakt hier kennis met de andere Satie, de Satie die zichzelf letterlijk durfde karikaturiseren, getekend op papier.  Humor staat vaak centraal. Zo gaat Le Piège de Méduse over een opgevulde aap die op een podium tot leven komt.  De Prélude uit La Mort de Monsieur Mouche moest eigenlijk de introductie worden van een theaterstuk dat hij voor een vriend schreef, de Spaanse dichter Patrice Contamine Latour. Het stuk wordt gekenmerkt door vooral vinnige passages, die snel  en abrupt kunnen veranderen. Hier en daar ontdekt men er zelfs een noot Debussy of Chopin in. We horen ook invloeden uit Amerika, zoals de ragtime.

Satie gaf aanwijzingen aan de uitvoerende pianist op het partituur.  Kijk niet te streng, daar mag u lachen en daar moet u even bedenkelijk ernstig kijken. 

Erik Satie bewoog zich in de kringen van Les Six, zes componisten en schrijvers die garant wilden staan voor een nieuwe beweging van muziek en woord en die vooral actief waren tijdens het interbellum. Over La Belle Excentrique schreef hij  enthousiast met Darius Milhaud en Jean Cocteau, die hem hielp de juiste enscenering te bedenken.

Uiteindelijk zou het veelvoud aan projecten van de componist hem promoveren tot overbezet met lezingen en bezoek aan bvb. dadaïstische kringen, waardoor zijn activiteit als componist  tijdens zijn laatste levensjaar zo goed als stilviel.

Een interessant album, uitgevoerd met de nodige muzikale pathos, een portret van de andere Satie.

BIS 2335 – Relâche, Cinéma – http://www.outhere-music.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord