Speelse, ingeleefde Mozart

by Knopskaya

Na zijn triomfantelijke succes op het podium in Parijs, Berlijn en Brussel met hoofdrollen in de opera’s van Rameau en Mozart, presenteert tenor Reinoud Van Mechelen zijn langverwachte eerste Mozart-opname. Samen met zijn ensemble A Nocte Storis heeft hij een zeer fantasierijk programma bedacht. Uit de elf solo-opera- en concertaria’s voor tenor en orkest die aan Mozart worden toegeschreven, heeft de Belgische tenor die gekozen die volledig in de hand van de componist zijn – hij heeft de aria’s die door anderen zijn voltooid of gereconstrueerd buiten beschouwing gelaten en er een prachtige aria uit Mitridate, re di Ponto aan toegevoegd.

Mozart was pas negen jaar oud toen hij in 1765, tijdens zijn verblijf in Londen, zijn eerste opera-aria voor tenor en orkest inzette, op verzen van een libretto van Metastasio. Eind 1766, bij zijn terugkeer in Salzburg, componeerde het wonderkind Or che il dover – Tali e cotanti sono KV 36 voor een feestelijke viering, waarmee hij het hof bewust maakte van zijn enorme talent. Gedurende zijn carrière schreef Mozart naast zijn eigen opera’s ook aria’s die bedoeld waren om in te voegen in de opera’s van andere componisten, verborgen meesterwerken die nu onthullende uitvoeringen krijgen.

Reinoud Van Mechelen slaagt er met zijn unieke haute-contre stem in om Mozart – die hij trouwens vaker opvoerde, maar nu voor de eerste  keer als album opneemt – volledig tot zijn recht te laten komen. Speels, luchtig en toch totaal ingeleefd. Verheugend klinkend, fijnzinnig,  Mozart op zijn geniaalst. Hij communiceert met zijn publiek en weet gevoelige accenten te leggen. De dialoog met het orkest lijkt als een getuigenis van eeuwige jeugd. Puur genot.

ALpha 1114 http://www.outhere-music.com

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord