Contratenor Tim Mead wordt internationaal geprezen voor de rollen die hij speelde in opera’s wereldwijd, tot in de grootste huizen. Zelf zagen we hem aan het werk in de Antwerpse Opera tijdens een opvoering van Händels Agrippina en waren toen al bijzonder onder de indruk. Hem volgen was een logisch gevolg. Het verheugde ons des te meer deze mooie opname met muziek van Vivaldi (1678 -1741)bij label Alpha Classics te mogen ontdekken onder de directie van multitalent (clavecinist, cellist, dirigent,…) JonathanCohen en met begeleiding van het in oude muziek uitblinkende ensemble Arcangelo. Eerder nam hij voor hetzelfde label reeds muziek op van Purcell samen met de geprezen Musiciens de Saint-Julien.
De zes werken van Vivaldi die gekozen werden voor deze opname, zijn latere werken die een zekere maturiteit vergen. Het betreft niet enkel vocale muziek, maar ook een paar religieuze en seculiere werken enkel voor strijkers, in alle finesse uitgevoerd door Arcangelo. De manuscripten hiervan kwamen uit de privé collectie van Vivaldi die later deel uit ging maken van de universiteitsbibliotheek van Turijn. Deze werden in de CD ingepland net volgend op het Nisi Domunus RV 608 voor alto en strijkers, hetgeen ook helemaal tot zijn recht komt dankzij de fijnzinnige nuances die Mead in zijn hoge stem weet te leggen. Ook het Salve Regina betovert ons eerlijkgezegd op dezelfde wijze. Dit is een opname waar duidelijk veel persoonlijke input bij kwam kijken. Men voelt als het ware wat de stukken in waarde betekenen voor de uitvoerders. De kracht die ze niet enkel achter de woorden vinden, maar die ze ook terugvinden in de begeleidende partituur. Een mooie symbiose. Men kan er zich zo een podium en bijhorend verhaal bij inbeelden. Zo ook met een paar cantates die eigenlijk voor alt waren bedoeld. Het bewijst toch wel het veelzijdige karakter van Antonio Vivaldis muziek. Heel breed uitvoerbaar en toch steeds perfect in evenwicht.
Zes stukken, evenveel emoties op een pallet. Het Cessate, omai Cessate RV 684 begint aanvankelijk bijna feestelijk, maar ondergaat een transformatie naar het diepere. Men krijgt drama te verwerken, waaribj de stem mooie dialogen aangaat met de strijkers die treffende pizzacato passages brengen. Een wervelend en passioneel stuk waarin iemand al zijn pijn kwijt kan. Hier tegenover staat het verlangende Amor, hai vinto, hai vinto RV 683. Een bijzonder virtuoos stuk met mooi uitgewerkte fuga.
Een opname waarin veel bij mekaar komt en waarin Mead onder de noemer van Vivaldi alle techniek tentoonspreidt die zijn stem vertegenwoordigt. Niet als in een kunstencircus, maar trouw aan de muziek en met het ensemble als eerlijke deler. Liefhebbers van strijkmuziek blijven zeker niet op hun honger zitten. Een eerlijk product waarbij stem, begeleiding en inbreng van de componist evenredig werden verdeeld, alsook waarbij het profane en het religieuze in harmonische balans gebracht zijn.
ALPHA 914 http://www.outhere-music.com