Het Sant’Angelo Theater in Venetië opende zijn deuren voor het publiek in 1677. Hoewel het nooit het grootste operahuis van de regio was, trok het toch belangrijke namen aan, waaronder Antonio Vivaldi, die in die tijd impressario was, wat weinigen weten. Maar ook andere kunstenaars zoals de decorontwerper Bernardo Canal en zijn beroemde schilderszoon Il Canaletto. Het was er een samenkomst van vele kunsten op het hoogste niveau. Aan dit theater en zijn toenmalige artiesten, schenkt mezzosopraan Adèle Charvet haar kleurrijke stem en laat de geschiedenis opnieuw leven. Naast een selectie Vivaldi-aria’s bevat dit album een tiental eerste opnamen met andere componisten die de planken van het theater betraden: Chelleri, Gasparini, Porta en Ristori. Het programma beslaat het scala aan barokke invloeden en contrasteert schuimende aria’s met tragische ontboezemingen en vertoningen van vocaal vuurwerk. Noem het bij momenten acrobatie, maar dan in alle elegantie. Een bruisende ontmoeting met een aantal stukken gebracht door componisten die in hun tijd beroemd waren en nu onterecht in de schaduw zijn terecht gekomen. Stukken die dus ook nooit eerder werden opgenomen.
In slechts een paar jaar tijd heeft Adèle Charvet zich gevestigd als een van de meest getalenteerde Franse mezzo’s van haar generatie. Ze maakte haar operadebuut in 2018 en speelde Mercedes in Bizet’s Carmen in het Royal Opera House in Londen. Daarnaast was ze eerste laureate op het befaamde vocalistenconcours in ’s Hertogenbosch. Vanaf dat moment nam haar carrière een vlucht: zijn stem werd omschreven als fluweelachtig, dicht, met een levendige gevoeligheid. Ze nam meerdere albums op voor label Alpha, dat duidelijk apprecieert welk talent het hiermee heeft binnengehaald.
Adèle Charvet vertolkt de pronkstukken met behendigheid en bravoure, haar zachte stem leent zich uitstekend voor deze aria’s die toch met een zekere expressie dienen te worden gebracht. Haar vibrato is dan ook zeer uitgesproken aanwezig. Ze wordt uitstekend ondersteund door Ensemble Le Consort. Een plaatje dat volledig klopt. De nadruk ligt op Vivaldi op de meest levendige manier. Theater op z’n best.
ALPHA 938 – http://www.outhere-music.com