Weens porceleinwinkeltje op schijf – Roberte Mamou speelt

by Knopskaya

Wenen is al honderden jaren lang het aantrekpunt voor muzikanten uit zowat alle windstreken. Wanneer we alle beroemde geesten uit de Weense muziekscène bekijken, kunnen we haast een soort van stamboom samenstellen van componisten die mekaars leerling waren of door hun voorgangers werden geïnspireerd. De barok beïnvloedde het classisisme, wat op zijn beurt weer de romantiek beïnvloedde. De ontroering van bijvoorbeeld een stukje contrapunt te voelen in een compositie van Beethoven, dat schept een rode draad van contemplatie. Dat is de draad waarmee pianiste Roberte Mamou haar jongste album liefdevol borduurde.

Roots
Ze dook daarom niet enkel in de kast van de bekende stukken, maar tovert ook een aantal minder voor de hand liggende pareltjes naar boven. Haar spel getuigt van nieuwsgierigheid, van jeugdig speels verlangen. Ze speelt variaties met een charmant gevoel. Vooral tijdens de variaties op een thema van Armide van barokcomponist Gluck, gecomponeerd door Johann Nepomuk Hummel  – leerling van Wolfgang Amadeus Mozart – krijgen we een liefdevolle relatie tussen evoluerende muziekstijlen te horen.

Verrassingen 
We leren ook een dramatische Haydn kennen die al dan niet – daarover bestaat enige speculatie – zijn liefdesverdriet aan het adres van een studente van Mozart beschrijft in zijn variaties in F min (oorspronkelijk voor hobo). Carl Czerny was dan weer zelf leerling van Beethoven, en gaf les aan onder meer Liszt. Hij liet zich ook inspireren door voorgangers als Carl Maria von Weber. Op dit album hoort u echter de unieke variaties op La Ricordanza opus 33 van Rode.  Franz Schubert inspireerde zich op Rozamunde, het werk dan dichteres Helmina von Chézy  tijdens de compositie van zijn derde impromptu D935. Een thema dat hij zelf graag herneemt en variaties voor maakt. En zo ook borduurde Mozart verder op de thema’s die hij zelfs al tijdens zijn kindertijd schreef.

De Weense romantiek doorspekt met het Wenen van Mozart, Haydn en hun voorgangers, liefdevol secuur gespeeld. Alsof Mamou de moeder van de meest pittoreske pianowinkel is. waarin vaders hun zonen en dochters de weg wezen.

ARS 38 315

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord