Brahms, componist en zoveel meer. Lieb und Leid

by Knopskaya

foto: Victoriano Moreno

Op zondagmiddag liet het Octopus Kamerkoor het publiek in de Mechelse Predikherenkerk genieten van de vocale muziek van Johannes Brahms in al zijn facetten. Dit onder de leiding van dirigent Bart Van Reyn en pianobegeleiding van Jan Debel en Andrew Wise;  Wise, die vooral veel ervaring heeft als opera-dirigent en Debel die vooral liedbegeleider is.

Brahms werd door Schumann reeds benoemt als erfgenaam en opvolger van Bach en Beethoven en dat konden we vooral terug horen in zijn  motetten. Er werd gekozen voor de motetten Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? Op.74/1 en Schaffe in mir, Gott, ein rein Herz op.29/2. De verwevenheid van de stemmen en de opbouw doen absoluut terugdenken aan de koralen van Bach uit de achttiende eeuw. Het bewijs ook van Brahms veelzijdigheid, zowel als van de veelzijdigheid van dit koor.

We leren Brahms vervolgens ook kennen als lichtvoetige vriend van de Strauß familie die graag in Wenen op café hing in de Liebeslieder-Walzer, Genieten, vooral wanneer men de teksten met vertaling er bij neemt. Het lieflijke aanspreken van de geliefde, het aanbidden van de vrouw. Maar ook het zien van romantiek in de natuur, zoals de kabbelende beek, het avondrood… het speelde kleine vogeltje in de tuin. Het wordt allemaal haast uitbeeldend weergegeven. Lieflijk ook. Achttien gedichten om te koesteren, vierhandig begeleid aan de piano.

De intermezzi, opus 117/1, 118/1&2 en 119/1 zijn ware rustpunten die de verschillende facetten van Brahms’ oeuvre mooi in mekaar laten passen.

We proeven van nog meer romantiek in de poëzie achter de Quartette opus 112 Sehnsucht en Nächtens, waarin we een Brahms leren kennen vol melancholie en nostalgie. Een mijmerende Brahms vooral. In opus 92 Schöne Nacht, SPätherbst, Abendlied en Warum begeven we ons meer in een aanschouwen van de natuur, de nacht, de sterrenhemel. Dit alles binnen een mooi verlangen.

Dit concert leerde ons Johannes Brahms  beminnend en lijdend kennen; als romanticus, overschouwer en peinzer. Maar vooral als groots, gevoelig en veelzijdig componist. Als balsem voor de gevoelige ziel.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord