Briljante jonge musici op de Middagconcerten van Antwerpen

by Knopskaya

Véronique De Raedemaecker en Mathilde Wauters behoren tot de jongste generatie musici die stilaan onze podia aan het veroveren zijn. Dat deden ze met grote verve op vrijdag 13 januari 2023 op een middagconcert in het Antwerpse Amuz.
Véronique ging na haar basisopleiding in België zich in Keulen bekwamen bij Barnabás Kelemen, en wist zo op te treden op muziekfestivals in Verbier, Luzern en werd laureate van oa. het Vieuxtemps concours, en kan nu rekenen op de steun van de Carl Dörkenfonds. Mathilde trok na haar diploma van Antwerpen naar Parijs en werd daar laureate van het Martine Géliot concours. En op hét  harpconcours bij uitstek in Bloomington (Indiana) behaalde zij in 2019 een bronzen medaille. Dames met adelbrieven.
Een erg charmant en aangenaam programma presenteerden ze als duo op vrijdagmiddag. Na de ‘Roemeense dansen’ van Bela Bartók, klonk de ‘Suite im alten Stil’ van Alfred Schnittke erg verrassend. Een suite die op het eerste zicht een bewerking lijkt van enkele barokdansen, maar dat is het helemaal niet. Schnittke haalt al de klassieke elementen samen met zijn harmonische trukendoos naar boven en weet de luisteraar steeds op een licht ironische en charmante wijze op een verkeerd been te zetten.
Van de totaal onbekende romantische componist Nicolai Von Wilm, geboren in Riga, brachten de dames een erg uitgebreid mooi romantisch concertstuk dat in de lijn ligt van datgene wat we kennen van de Belgische cellovirtuoos Servais. Even vlot, aangenaam maar ook veeleisend.
Twee echte salonstukjes mochten niet ontbreken in dit recital. Het ene was van de Alphonse Hasselmans, die als harpdocent in Parijs zorgde voor een ganse generatie harpvirtuozen, zoals Grandjani en Lily Laskine. Ook Henriëtte Renié was een leerling van hem, en daar brachten het duo Rademaekers-Wauters een ‘Andante Religioso’ van : ook te omschrijven als een salonstuk, maar dan toch eentje van een verfijnde en betere soort. Henriette Renië was de dame die componisten als Debussy, Ravel, Pierné en Faurè inspireerde om te schrijven voor het instrument.
Het recital werd besloten met een versie van de vrolijke ‘Suite naar 6 populaire liederen’ van Manuel De Falla.  Voor hun  evenwichtig en boeiend programma kregen beide musici een warm en uitbundig applaus van een talrijk opgekomen publiek. Hopelijk  zien we hen komend jaar terug verschijnen op dit podium met een even verrassend en opbeurend programma !

http://www.middagconcerten.be

Volgend middagconcert:

Vrijdag 20 januari 2023
12u00
Taurus Quartet
Wietse Beels en Liesbeth Baelus, viool
Vincent Hepp, altviool
Martijn Vinck, cello

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord