Het SUSATO TRIO op de Zomer Van Sint-Pieter (Leuven)

by Knopskaya

artikel: Wilfried Westerlinck

Al vele jaren weet het Brusselse Midi-Minimes Festival een aantal van hun concerten te slijten aan het 30CC Leuven. Dat heeft een fijn voordeel voor de optredende musici dat ze hun programma tweemaal snel na elkaar voor een publiek kunnen brengen. Zo ook dit jaar het jonge Susato Trio, dat op 24 augustus in Brussel speelde en de dag erna in de Minnepoort te Leuven optrad voor een talrijk opgekomen publiek. Het programma was wel erg apart, want we maakten kennis met Oekraïense componisten waarvan we nog nooit gehoord hadden.
De nog niet zo lang door de Belgische muziekpers gelauwerde Sarah Bayens, viool, de begaafde Mikko Pablo, cello en de Oekraïense pianist Markyan Popil spelen sinds verleden jaar samen en wisten van bij de aanvang de aandacht te trekken. Ze brengen niet enkel het gevestigde repertoire maar zoeken ook in de zijlijnen naar vergeten maar boeiende muziek die zij willen delen met een zo breed mogelijk publiek. En in hun samenspel benaderen zij de perfectie !
Vasil Barvinsky, (1888-1963) werd weliswaar nog geboren in het Oostenrijkse Keizerrijk, maar heeft toch vooral onder de Sovjets gewerkt. Onder Stalin verbleef hij vele jaren samen met zijn vrouw in een Goelag strafkamp en heel wat werk van hem werd vernietigd.
Het Susato Trio liet ons kennis maken met een deel uit zijn Pianotrio in a, dat ijl werd ingezet met een subtiele  en perfecte unisono tussen beide strijkers. Dit wat sprookjesachtige andante sluit aan bij het lyrisme van de Franse kamermuziek, en soms schoot mij de atmosfeer van de muziek van Lodewijk Mortelmans door mijn hoofd.  Een mooi en dromerig begin van een merkwaardig optreden van dit getalenteerde ensemble.

Het Pianotrio nr.2 van Boris Ljatosjinsky baadt in de grote laatromantische gebaren. De componist kreeg zijn opleiding bij Reinhold Glière, en dompelde zich onder in de studie van de volksmuziek. Later werd hijzelf compositieleraar in Kiev.
Zijn pianotrio uit 1942 bestaat uit 4 delen. Na een hymnische Introductie kiest de componist voor de vrije vorm van de Ballade: een grote dramatische vertelling, met thema’s die geënt zijn op het religieuze of het volksidioom maar die steeds een droevige ondertoon bevatten, niettegenstaande de virtuoze passages die soms toebedeeld worden aan de piano. Het korte daaropvolgende Intermezzo is erg grillig, en werd gespeeld met de nodige zwier. Het zwaartepunt van deze merkwaardige compositie ligt in het slotdeel, met zijn afwissellende Variaties op een wat volksachtig thema. Een compositie die uitblinkt door zijn rijke harmonische geladenheid.
Het Susato Trio  beleefde en beheerste de beide werken van deze toch voor ons totaal onbekende Oekraïense componisten en ontlokte het publiek een meer dan verdiend applaus, dat bedankt werd met een leuke jazzy toegift.

Concert SUSATO TRIO:
Sarah Bayens, viool
Mikko Pablo, cello
Markyan Popil, piano
met werk van Vasil Barvinsky en Boris Ljatosjinsky
Vrijdag 25.08.2023
Minnepoort – Leuven.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord