Romantiek in de vingers

by Knopskaya

Dat Thomas Boodts een pianist is met charisma, valt niet onder stoelen of banken te steken. Hij wist me reeds aangenaam te verrassen met Schuberts Winterreise in het Vleeshuis enkele maanden geleden. Zondag trad hij solo op voor de leden en sympathisanten van het Emmanuel Durlet-fonds.

Welk charisma Boodts uitstraalt, wordt duidelijk op vele manieren. Hij oogt niet enkel rechtstreeks uit de romantiek ontsnapt, hij musiceert er ook naar. En eigenlijk is er niets figuurlijk gespeeld. Hij is gewoon een kind van de tijdsgeest die hij uitademt.

Het programma werd aangekondigd door Andrea Durlet, dochter van de componist. Zij gaf voorafgaand aan het stuk van Durlet duiding over wat haar vader inspireerde. Dit maakte de beleving van het geheel intenser.

Boodts zette in met Schubert, Impromptu nr. 1, opus 142 in fa klein. Hierdoor was de sfeer onmiddellijk gezet. Zijn touché op de piano was licht. De dag ervoor zag ik Dana Protopopescu, begeleidster op de Koningin Elisabeth Wedstrijd aan het werk achter dezelfde piano. Zij staat gekend voor haar secure toucher. Men mag eigenlijk niet vergelijken, maar aangezien beide recitals zo kort na mekaar plaatsvonden op hetzelfde instrument in dezelfde ruimte, kan men niet anders dan toegeven dan dat Thomas Boodts de intensiteit van de klanken, de zwaarte van zijn toucher en het gebruik van de piano goed beheerst.

Dat de volgende twee stukken Grieg, Lyrische Stukken opus 57 en Durlet, Het dal der goede gedachten, zouden worden verbaast evenmin. Pianisten die Durlet uitvoeren, hebben over het algemeen ook een voorliefde voor Grieg, vanwege het uitbeeldend karakter van de klanken. Na de pauze volgde een uiterst uitgebalanceerde en virtuoze uitvoering van de Sonata in h van Franz Liszt. Nog even werd met het bisnummer teruggegrepen naar  Edvard Grieg, Bruiloft in Troldhaugen. Een wildcard richting publiek leverde nog een correcte Clair de Lune van Claude Debussy op.

Alle aanwezigen waren akkoord. Thomas Boodts is goed op dreef.


  • WIE: Thomas Boodts
  • WAT: Recital Durlet-fonds
  • WAAR: Opus4, Antwerpen
  • WANNEER: 23 april 2017
  • Foto: m.t.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord