Vierhandige liefde – Izumi Duo

by Knopskaya

Nee, het betreft geen grap. Op 1 april moest het Edenwood Duo wel degelijk verstek geven op het Middagconcert in Amuz omwille van ziekte. Alle hens aan dek om een even kwaliteitsvolle vervanger te vinden. En of dat gelukt is! Het Izumi pianoduo bestaande uit Kiyotaka Izumi en Polina Chernova had net een prachtig vierhandig programma klaar en wist het publiek te betoveren. Diegenen die dachten dat het slechts een vervangingsconcert was en daardoor thuisbleven, hebben dus wel degelijk heel wat gemist.

Lieflijk
Er werd eer gedaan aan de grootste namen uit de klavierwereld, en dan kan men natuurlijk niet anders dan beginnen bij Johann Sebastian Bach (1685-1750). Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit BWV 106. Dit betreft een werk dat gevonden werd in een gekopieerd manuscript uit 1786. We weten dus niet exact wanneer Bach het schreef. Wel weten we dat het gebaseerd is op teksten uit het Oude en Nieuwe Testament, tezamen met een aantal begrafenisliederen. Bach schreef het voor vier stemmen en een klein ensemble barokinstrumenten zoals fluit en gamba. Het was Kurtág die er een bewerking voorn piano vierhandig van maakte. Wat zo mooi opvalt, is dat het hoopvol, fris en lieflijk klinkt, helemaal anders dan de achtergrond zou laten vermoeden. De dood is onderdeel van het leven, hetgeen een mooie Paasboodschap is. Ook Auf tiefer Not Schrei ich zu dir BWV687 werd op diezelfde liefdevolle manier gebracht door het  duo.

Ontdekking
De Sonate in D majeur voor piano vierhandig, opus 6 van Ludwig van Beethoven , werd gepubliceerd in 1797. Deze compositie bestaat uit twee delen en werd eigenlijk bedoeld als vierhandige studie. Het klankenpatroon dat aan het begin en einde wordt gebruikt, heeft veel weg van stukken uit de vijfde symfonie, hetgeen laat vermoeden dat het een voorstudie betreft.  Van voorstudie naar variaties met Ich denke Dein WoO74. Alle boeiende mogelijkheden van het pianospel worden hiermee geëxploreerd. Muziek is nog steeds ontdekken en verwonderen.

Passie
Johannes Brahms (1833-1897) schreef zijn Liebeslieder-Walzer Op. 52  in Ländler-stijl, een stijl die romantische fijne volksmuziekgeïnspireerde melodieën inhoudt.  De teksten kwamen oorspronkelijke uit Georg Friedrich Daumers Polydora, een verzameling volksliederen en liefdesgedichten. Er wordt gespeculeerd dat Brahms’ motivatie voor de liedjes zijn onbeantwoorde liefde voor pianiste en componiste Clara Schumann was.  Geen liefde zonder passie. De Hongaarse dansen 1 tot 5 brachten een opzwepende sfeer bij het geheel.

Een liefdevol concert van muzikanten naar publiek, naar mekaar, naar de partituur en al wat componisten er instopten.

Het concert werd afgesloten met een korte ingetogen compositie van Wilfried Westerlinck. Normaalgezien zou het Edenwood Duo muziek gespeeld hebben van de componist, het Izumi Duo nam deze taak met graagte en inspiratievol over.

 

Door de Paasvakantie was er twee weken lang geen middagconcert, maar op 22 april rekenen we op een full house met het Trio Aries – pianist Wouter Valvekens, cellist Paul Heyman en violiste Alice Van Leuven. Zij brengen composities van Suk, Mendelssohn en Schubert. Welkom!

 

 

N.B. Moest u toch nog het Edenwood Duo aan de slag  willen zien, kan dat op zondag 24 april te Leuven om 11 u in het Hollands College binnen de Pulcheria reeks.

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord