De kleurrijke, volle melodie achter de Sonate opus 73 van Joseph Ryelandt

by Knopskaya

De muziek van Belgisch componist Joseph Ryelandt(1870-1965) kent een absolute heropleving. Het was de eveneens Brugse kunsthistoricus en musicoloog Vergauwen die in 2020 een lijvige biografie over hem schreef. Op deze manier raakten tal van voornamelijk Belgische ensembles overtuigd van de uitvoeringskracht van zijn muziek.

Ook in het buitenland rees de interesse in zijn werk. Zo werd onlangs een partituur van zijn hand heruitgegeven  door Marion Leleu bij het Zwitserse Partitura Verlag. Het betreft de Sonate in D min voor altviool en piano opus 73 uit 1919. Hierbij hoort een CD opname van Solo Musica, SM 410. Een must voor muzikanten en de liefhebber van  late Romantiek.

Biografie Joseph Ryelandt: Muziek, Bruges La Morte en Mystiek

Brugse bourgeoisie
Ryelandt stamt uit een generatie van bijzonder componisten binnen deze periode. En toch, zo beschrijft Vergauwen het in het voorwoord van de partituur, was hij ook best een outsider. Hij kwam uit een betere Brugse familie en had dus eigenlijk het geld niet direct nodig. Componeren was niet van materieel belang. Zelf had hij een gezin met acht kinderen. Als student verliet hij het pad van de rechtenstudie om zich op muziek te gaan concentreren. Hij studeerde te Mechelen bij de gekende Vlaamse componist Edgar Tinel, die gekend stond als streng maar rechtvaardig leermeester. In 1924 zou hij aangeduid worden als directeur van het conservatorium van Brugge zelf.

Van Hout
Deze mooie sonate werd geschreven tussen het einde van de Eerste Wereldoorlog en de aanstelling in het conservatorium. Het was een tijd van crisis en zelfreflectie de componist. In datzelfde jaar had hij al veel moeilijkheden ondervonden tijdens het schrijven aan zijn strijkkwartet opus 74. Deze partituur moet zich veel vlotter in zijn geest gemanifesteerd hebben. In 1920 benaderde hij altviolist Léon Van Hout (1864-1945) aan wie de partituur uiteindelijk zou worden opgedragen. Van Hout was op dat moment al wat ouder, maar nog steeds zeer gerenommeerd door onder andere zijn deelname binnen het strijkkwartet van niemand minder dan Eugène Ysaÿe, waarbij hij in 1888 begon. Daarnaast doceerde hij aan het Brusselse conservatorium. Van Hout zag de sonate als een verfrissend stuk, geniaal creatief, alles vattend. Vooral vond hij dat de mogelijkheden van zijn instrument er expressief in uitkwamen. In 1921 ging het stuk te Brussel in première, gespeeld door Van Hout. Het werd een succes. Toch raakte het stuk achteraf op de achtergrond verzeild, een heel spijtige zaak gezien de rijkdom aan melodie die het bevat.

 

Goed geïnformeerde keuzes
Deze uitgave van het partituur wil zo dicht mogelijk naar de bron en werd voornamelijk gebaseerd op het handschrift van de componist. De potloodmarkeringen werden overgebracht naar de eerste uitgave, die ook hier werd geconsulteerd en waaruit een nauwkeurige afweging werd gemaakt naar de nieuwe uitgave toe. Men kan dus spreken van correct kritisch verwerken van bronnen – handschrift, handgeschreven kopie en eerste druk – en historische accuraatheid. Dit maakt het voor uitvoerende muzikanten bijzonder aantrekkelijk om in het bezit te hebben en op te nemen in het repertoire.

Bestell-Nr. 2682

http://www.partitura-verlag.com

 

 

 

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord