Duo Babette Craens en Fleur Strijbos in gesprek

by Knopskaya

Interview: Cultuurpakt

  1. We hebben jullie in de voorbije zomer kunnen beluisteren in de Zomerfabriek van Antwerpen.
    Het is duidelijk dat jullie niet aan jullie proefstuk zijn. Hoe hebben jullie elkaar gevonden, en wat zijn jullie achtergronden ?

Onze eerste samenwerking vond plaats in het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen in 2019 waar we een lied van Anton Webern moesten voorbereiden voor de les ‘Collaboration Class’. Het was een korte maar fijne samenwerking op toch wel een uitdagend lied. Jaren later, begin 2022, zocht Babette een zanger of zangeres om voluit te gaan voor het liedrepertoire en hier verder in te groeien. Ze dacht hierbij direct aan Fleur en belde haar op. Zo bleek dat Fleur ook op zoek was naar een pianist(e) om exact hetzelfde te doen. Een maand later spraken we af en het klikte meteen, zowel op muzikaal als op persoonlijk vlak. Sindsdien werken we consequent samen als duo.

We studeerden beiden aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen waar onze passie voor lied werd aangewakkerd in de Liedklas van Lucienne van Deyck en Jozef de Beenhouwer. Beiden wel met andere Lied-partners doorheen deze jaren. Fleur is nadien in Salzburg gaan studeren bij bekend Lied-zangeres Barbara Bonney, terwijl Babette haar master heeft afgewerkt in Antwerpen. Babette kreeg tijdens haar studies en daarna meerdere kansen om tijdens masterclasses te spelen en op Liedrepertoire te werken met verschillende zangers en zangeressen onder leiding van Aäron Wajnberg.

Meer over onze biografie vinden jullie op www.fleurstrijbos.comwww.babettecraens.com & www.duostrijboscraens.com

  1. Jullie brachten daar een concert rond liefde in zijn vele aspecten. Het bewijst dat jullie niet zomaar wat leuke liederen bij elkaar harken, maar een verhaal willen delen met het publiek. Hoe pakken jullie dat aan, en zijn concertorganisatoren daardoor over de brug te trekken of is en blijft het moeilijk om een zangrecital geplaatst te krijgen?

Er kan van ons gezegd worden dat we ‘Romantische’ zielen hebben en daardoor als eerste natuur grijpen naar liederen die meer van lyrische aard zijn. Liefde is toevallig een vaak voorkomend thema in de literatuur en poëzie, die in alle stijlen van muziek terugkomt. Na al een jaar intensief te hebben samengewerkt krijgen we steeds een breder spectrum aan liederen, wat zich met de tijd ook meer zal uitbreiden.

Voor een concert maken we een selectie van liederen uit een door Fleur zorgvuldig samengesteld document waarbij ze liederen organiseert per thema. We bekijken en proberen uit wat bij elkaar past en welke teksten een mooie rode draad vormen doorheen het programma. Hierbij kijken we even goed naar de opbouw van de muziek, de verschillende muziekstijlen en ook de taal waarin de teksten geschreven zijn. Uiteindelijk komen we dan uit op een resultaat wat ons bevalt en waarvan we denken dat het een verhaal vertelt. Het is voor ons belangrijk dat het een breed publiek aanspreekt, en niet enkel de Lied-kenners.

Om een concert te regelen doorgaan we een procedure van eerst een portfolio samen te stellen met alle info en enkele programma-voorstellen. Als dit in orde is dan beginnen we met de mails: Babette heeft een samengestelde lijst van adressen die ze bijeen heeft gezocht van verscheidene plekken en mensen die concerten organiseren. Daar stuurt ze dan mails naar waarin ze ons als duo voorstelt en het portfolio in bijlage meestuurt: dit neemt best veel tijd in beslag. Hierna blijft enkel het wachten op antwoord nog over. Het kan zijn dat je naar dezelfde adressen om de zoveel tijd nog eens terug moet sturen. Een moeilijkheid is dat veel organisaties heel lang op voorhand hun concertplanningen maken, en een gaatje hierin vinden is vaak lastig. Je wordt dus gedwongen om er zelf heel actief achter te zitten en zo ondernemend mogelijk te zijn.

 

  1. Welk repertoire heeft bij jullie de voorkeur, en wat zijn de verwachtingen en plannen voor het volgend seizoen?

In het verleden grepen we gemakkelijk naar Romantisch repertoire, hoewel we niet per se een voorkeur hebben voor een bepaalde muziekstijl. We houden allebei van afwisseling en leren graag bij, en dus blijven we nieuwe stukken ontdekken in verscheidene stijlen en uit verschillende tijdsperiodes. Voor het komend seizoen staat er repertoire gepland dat buiten onze technische en muzikale comfortzone valt, veel Belgisch repertoire en ook andere Liederen waarmee we verschillende nieuwe programma’s mee samen kunnen stellen. We hopen zoveel mogelijk als duo podia te kunnen betreden om concerten te kunnen geven, want dat is het gene wat we het liefste doen.

Het duo speelt tijdens Klankdomein op 14 oktober om 20 u de  Zes Liederen (1969-1970) van Wilfried Westerlinck

Meer over Klankdomein 2023 (info en reservatie)

Beloftevolle tweede editie van Klankdomein dient zich aan

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord