De roep van Palazzetto Bru Zane, centrum voor romantische Franse muziek, is om het repertoire van barok tot vroege twintigste eeuw alle eer aan te doen door het patrimonium op hoog niveau aan te bieden en te verspreiden. Dat de muziek van Jules Massenet (1842-1912) perfect in het plaatje past, zal u niet verwonderen.
Een mooi aantrekkelijke cover, in ravissant blauw met art deco accenten nodigt meteen uit om de CD uit het hoesje te halen en op te leggen. De eerste indrukken bewijzen meteen dat het klinkt als het eruit ziet. Sfeervol, fijnzinnig en zo tekenend voor de tijd waarin het geschreven is. Een tijdsdocument haast.
De beste zangers werden van stal gehaald. Jodie Devos, Cyrille Dubois, Véronique Gens, Étienne Dupuis, Nicole Car en Chantal Santon Jeffrey brengen u naar een andere wereld, begeleid door het Orchestre de Chambre de Paris onder leiding van niemand minder dan Hervé Nicquet.
War onmiddellijk opvalt is de vloeiende manier die zo typisch en meevoerend is voor de melodieuze stijl van de componist. Hij was het die het publiek wist te overtuigen dat het Lied niet enkel een Duits genot was, maar evengoed in het Frans kon gebracht worden. Hij gebruikte daar bij poëzie. Niet moeilijk dat hij zo zwaar geïnspireerd was, gezien hij zich volop in de bruisende Parijse scène van woordkunstenaars bewoog. Zo was hij de eerste die de gedichten van Verlaine zou durven toondichten. Hij ging nog verder. Geen solist begeleid door piano, maar regelrechte melodieën met orkest. Hij zou rond dertig van zijn liederen een orkestratie uitwerken die u hier kunt horen. Hij kwam hiermee vooral tegemoet aan de vraagt van de zangers zelf die wat anders wilden dan louter opera zingen of begeleid worden op klavier. Hij leefde en componeerde door zijn uitvoerders. De resultaten waren dan ook bijzonder doorleefd. En zo klinkt het ook op deze opname, als een verlangen, een speciale ontmoeting.
Zo schreef hij Souvenez-vous, Vierge Marie! voor sopraan Marie-Hélène Bruner-Lafleur, die het lied ook in première zou brengen. Les Enfants schreef hij voor Marie Van Zandt, bij wie de oorsprong ligt van de titelrol in het beroemde Lakmé. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden. U kunt ze trouwens allemaal uitgebreid terugvinden in het boekje – een luxe-uitgave wat ons betreft. U komt exact te weten welk stuk Massenet op welk moment voor wie bewerkte en waarom.
Een album dat er niet enkel uitziet als een bonbonnière van toen, maar ook zo klinkt. Laat u zich gerust betoveren door alle smaken en klanken.
BZ2004 http://www.outhere-music.com