De laatste dag van de eerste ronde creëerde een immense stoelendans. Zowel de ronde van 16 u als de ronde van 20 u leverde nog een halve finalist op, Marcel Tadokoro en Yuki Yoshimi uit Frankrijk en Japan. Tadokoro wist al zijn troeven uit te spelen, door een mooie heldere Haydn te brengen, correct aan het tijdsbeeld. Dat hij zomaar die complexe Szymanowski en Feux Follets van Lizst er eveneens correct gekaderd wist op te laten volgen, laat ons vermoeden dat we hem wel eens hoog kunnen zien eindigen. Yuki Yoshimi wist een mooie opbouwende dynamiek te creëren. Een stevig, virtuoos belevende Beethoven zette meteen de toon en die Prokofiev heeft het toch wel gedaan.
Wie ons bijzonder opvielen – hou hierbij rekening met persoonlijke voorkeuren en perceptie – tijdens deze eerste ronde:
- Aidan Mikdad (Nederland, °2001) is een jonge kandidaat die de wilde haren al duidelijk heeft ingeruild voor maturiteit. Correcte Beethoven en Feux Follets van Liszt. Mooi evenwichtig touché dat zijn dienst bewijst bij de uitvoering van de Erlkönig van Liszt naar Schubert. Dat hele weemoedige, verlangende en toch zo verdrietige van Schubert zit er mooi in. Schubertfans geven hem een streepje voor.
- Vitaly Starikov (Rusland (Federatie), °1995) is vooral een verkennend pianist die ieder hoekje van het instrument ten volle wil benuttigen en doorgronden. Het lukt hem daarbij flink om zijn publiek mee op sleeptouw te nemen. Stevige Beethoven en Shostakovitch, sterk doorleefde Liszt en geladen Debussy. Zeker geen pianist om in een klein zaaltje te zetten.
- Su Yeon Kim (Korea, °1994) maakte iedereen wakker. Een mooi evenwichtig spel, perfect spanningsveld. Mooi virtuoos, respect voor de lezing van de partituur. Ze sleepte de sfeer niet mee van de ene compositie naar de andere. De fijnste Chopin tot hiertoe. We hopen de komende week meer van haar te mogen horen. Bescheiden, correct , mooi divers pallet.
- Sergei Redkin (Rusland (Federatie), °1991) is geen onbekende in ons land. Hij treedt onder andere op met de organisatie Arte Amanti, een concertorganisatie voor jong toptalent. Eindelijk, een Chopin zoals Chopin hoort te klinken. Mooi, ingetogen, gebalanceerd. Geen krachtspel. Zen. En enkel zo kan alles vloeien.
- Tomoki Sakata (Japan, °1993) begint met een ingetogen correcte Beethoven, waarna hij extreem veel indruk naliet wat virtuoos snel vingerspel betreft. Na een etude van Chopin, wordt het enkel nog maar beter tijdens de Feux Follets en de Paraphrase op een thema van Verdi’s Rigoletto eveneens van Franz Liszt. Dit is zo’n kandidaat waarvan het onbegrijpelijk zou zijn indien we hem niet terugzagen de volgende ronde. De jury was dan ook niet karig met applaus.
- Daumants Liepiņš , 26, uit Letland voerde Mozart uit alsof hij er mee praatte en greep de aandacht. Hij vulde de zaal letterlijk met zijn aanwezigheid en speelde een volwaardig concert. Wanneer we hem niet terugzien, komen we spoken.
Dit worden de 12 halve finalisten die vanaf maandag 10 t.e.m. zaterdag a.s. telkens om 16 en 20 u live hun opwachting zullen maken. Hun gekozen stukken kunt u raadplegen via de officiële webstek http://www.queenelisabethcompetition.be