Een fijn concert wanneer de muzikant zelf minstens zo enthousiast is als het publiek. Zo verliep het tijdens de editie van de Antwerpse Middagconcerten van tien maart j.l. van Marie François te Amuz. Ze bracht in haar eigen, virtuoze stijl een temperamentvol concert. Bovenop het reeds vastgelegde programma, bracht ze nog extra werk van Bartók en liet ze het publiek de keuze welke bis ze wilden horen. Een pianiste die bruist van energie en dit enorm graag overbrengt aan al wie haar horen wil.
Marie François was in België reeds te horen in culturele centra, en verzorgde eveneens concerten in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Italië, Litouwen, Griekenland, Oekraïne, Roemenië, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Ze trad op in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam, de Koningin Elisabeth zaal in Antwerpen, tijdens het B-Classic Festival, in het Atheneaum in Bucharest, het international pianofestival in Miami, het Kamermuziekfestival in Schiermonnikoog en het Aurora Festival in Zweden.
In april 2019 verscheen haar debuut album, Eclectic/Being me, bij het Nederlandse label, Challenge Records International. Diezelfde maand stond haar cd in de top tien op Apple Music, als één van de beste klassieke muziek releases die maand
wereldwijd. Ze deelde die top tien met artiesten zoals Renaud Capucon en Boris Giltburg. Ze bracht recent nieuwe muziek uit met de titel, Memories of Tomorrow, die opgenomen werd in het Concertgebouw van Brugge. Tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd van 2016, editie piano, maakte ze deel uit van de DeZes/Les Six, de jongerenjury voor Canvas en Klara. Daarnaast schrijft ze geregeld opiniestukken in verschillende kranten, wordt ze gevraagd om commentaar te geven op televisie en heeft vier maanden haar eigen rubriek op Eclips TV gehad: Het Kwartiertje Klassiek. Ook maakt ze haar eigen podcast Musing with Marie, die je kan beluisteren op Spotify, Apple Podcast en SoundCloud.
Op vijfjarige leeftijd begon François met het spelen van de piano. Ze behaalde haar bachelorsdiploma aan het Conservatorium van Maastricht, waar ze les volgde bij Joop Celis. Ze rondde haar masterstudie af in Leuven bij Alan Weiss. In 2018 sloot ze haar postgraduaat studie af bij Polina Leschenko in Antwerpen. De afgelopen twee jaar vervolmaakte ze zich bij Eliso Virsaladze in Scuola di Musica di Fiesole, Italië.
Hiernaast volgde ze masterclasses bij Elisabeth Leonskaja, Pavel Gililov, Jan Wijn, Alexander Melnikov, Yoheved Kaplinsky, Anton Nell, Alexander Moutouzkine, Peter Donohoe. Ze nam deel aan de Academia Chigiana in Siena, Italië, gedurende vier zomers bij Lilya Zilberstein en kreeg verder ook les van de concertpianist Sergio Tiempo.
Programma
Nocturnes F. Chopin (1810 – 1849)
Op. 48 (1,2)
Op. 55 (1,2)
Op. 72 (posthumous)
Lieder ohne worte F. Mendelssohn (1809 – 1847)
– Allegro di molto, in B-Flat Minor, Op. 30 No. 2
– Allegro non troppo, in C Minor, Op. 38 No. 2
– Agitato, in A minor, Op. 38 no 5
– Andante con moto, in A-Flat Major, Op. 38 No. 6 ‘Duetto’
– Presto agitato, in G minor, Op. 53 No. 3
– Allegro leggiero, in F-sharp minor, Op. 67 No. 2
– Presto, in C maj, Op. 67 No. 4 ‘Spinnerlied: The Bee’s Wedding’