Het middagconcert van 17 januari stond grotendeels in het teken van de geschiedenis van de houtblazers binnen de Franse kamermuziek. Hoboïst Bram Nolf en fagottist Luc Loubry maakten samen met pianist Hans Ryckelynck een selectie voor hun bezetting en lieten het publiek zo een prachtig stuk zelden opgevoerde muziekgeschiedenis kennen.
Dit concert was trouwens eveneens de voorstelling van hun album A Tale of Reeds, een album met nog veel binnen het repertoire dan de vier geselecteerde stukken die het publiek te horen kreeg.
Mozart om de hoek
Met Henri Brod (1799-1839) werd er het verst teruggereisd in de muzikale geschiedenis. Het Trio, opus 5 uit 1826 maakt deel uit van in totaal 7 trio’s die de componist-hoboïst schreef voor deze bezetting en wordt gekenmerkt door een speels karakter dat hier en daar mozartiaans overkomt. Mozart was trouwens nooit ver weg tijdens dit concert ondanks hij niet werd opgevoerd. De componist liet een enorm oeuvre na, waarin houtblazers de meest fantastische dialogen kregen toegewezen. Zonder twijfel was dit een inspiratiebron voor tal van andere componisten.
Zo was er ook de Franse Maria-Félécie-Clémence de Grandval (1828-1907). Zij was studente van onder andere Frédéric Chopin en Camille de Saint-Saëns. Ondanks haar briljante virtuositeit, bleef zij grotendeels in de schaduw van de mannenwereld en schreef ze onder pseudoniemen. Salon Trio, opus 8 is een vermoedelijk vroeg werk van haar hand.
Het Trio van Jean Francaix (1912-1997) uit 1994 wordt eveneens gekenmerkt door speelsheid en vrolijkheid zoals het meeste van zijn oeuvre. Toch kan men stuk voor stuk spreken over spraakmakende composities, die toch wel extra inspanning van de muzikanten vergen. Tot slot werd er een trio van Francis Poulenc (1899-1963) gebracht, gekenmerkt door dat extra diepe gevoel dat zich in alle sereniteit voltrekt.
Het ene riet is het andere niet
Dat dit concert tot enige nieuwsgierigheid kan leiden, is een understatement. U kunt op het nieuwe album, eveneens composities terugvinden van Jean Absil, Marcel Poot en Jef van Hoof en zo kennis maken met een lezing van minder gekende kamermuziekliteratuur die absoluut het ontdekken waard is. Het is tevens een uitnodiging om ook ons eigen muzikale patrimonium voor houtblazers te verkennen.
Een naslagwerk met een zoete sound.
Ad valvas
De Antwerpse Middagconcerten zijn mediapartner van Cultuurpakt en gaan door op vrijdagmiddag in Amuz. Meer info: http://www.middagconcerten.be
Op vrijdag 24 januari kunt u Hrayr en Henrik Karapetyan horen op viool, samen met Hasmik Manukyan op piano. Zij brengen composities van Händel, Kachaturian, de Bériot en Luk Callens.
Het album A Tale of Reeds wordt uitgegeven via Phaedra PH92102 en kost 20€