Zondag 29 augustus vond het inauguratieconcert van Atelier Durlet plaats. Het doel van het atelier is het in stand houden van de rijke muzikale Belgische traditie en het levendig houden van het werk van onze componisten. In het bijzonder wordt gedacht aan Emmanuel Durlet (1893-1977), de dichter van het klavier, wiens werk onder het nauwlettende oog van zijn jongste dochter Andrea, samen met een aantal trouwe muzikanten wordt beheerd en uitgevoerd.
Traditie
Tijdens dit concert kon er vooral genoten worden van de veelzijdigheid van het werk van eigen bodem, dat gekoppeld werd aan eveneens poëtisch getinte klavierwerken uit de romantiek van de Weense school, zoals bvb Schubert. Maar de traditie begint eigenlijk nog vroeger, gezien Durlet een immense verzameling partituren van Belgische achttiende eeuwse componisten opnieuw uitvoerbaar maakte en werk van vergeten componisten die ooit grote faam genoten, zoals bvb Willem Gommaar Kennis, opnieuw op de kaart zette. Hij dacht zoveel verder dan zijn eigen agenda en diende volwaardig de muziek en ons patrimonium.
Wedstrijd
Muzikanten van dienst waren pianisten Kiyotaka Izumi en Polina Chernova die vierhandig werk opvoerden en die beurtelings violist Elliott Lawson en Lev Adamov begeleidden. Ook een digitaal gastoptreden van cellist David Cohen zorgde voor extra sfeer en verbondenheid. Het was een bijzonder jaar voor het atelier, gezien de Durlet wedstrijd, oorspronkelijk een wedstrijd voor piano, opnieuw kon doorgaan. Ditmaal werd het werk van Durlet voor viool in de kijker gezet. Tijdens de finale, die zal plaatsvinden in november, komen deelnemers van overal ter wereld naar Antwerpen, de thuisstad van de componist.
Indien u dit concert moest missen en getriggerd bent door al dat moois, kunt u via deze link alles herbeleven: