De jonge zigeuner speelde, zijn viool zong!

by Knopskaya

Nauwelijks 14 jaar oud is hij, Pal Laszlo Szomora, en hij beroert de viool als een volwassen man. De viool laat het zich welgevallen en zingt mee met haar meester. Samen zorgen ze voor pure vervoering.

Deze jonge muzikant begon zijn vioolspel op de leeftijd van vier jaar, onder leiding van zijn vader. Al gauw bleek dat de in België residerende – maar met pure zigeunerroots – jongen over een uitzonderlijk talent beschikte. Daarom zette hij zijn opleiding verder in Boedapest, Hongarije. Daar studeerde hij onder andere bij Mikhail Bezverkhny, winnaar van de Koningin Elisabeth Wedstrijd 1976. Dat hij zelf ook laureaat werd in een aantal wedstrijden zal u dan ook niet als een verrassing overkomen.

Het recital dat hij in het Mechelse Huis de Min gaf, deed velen van hun stoel vallen van verbazing omwille van de bijzondere lyriek waarover deze jongeman beschikt. Hij werd tijdens dit recital aan de piano begeleid door Anastasia Kozhushko die zelf nog niet zo lang geleden een succesvol recital gaf op dezelfde locatie, waar zij trouwens ook doceert. Men zag onmiddellijk dat er een speciale muzikale band was tussen de jonge violist en zijn begeleidster. Het aanvoelen was perfect. Kozhushko was zelf ooit ook zo’n wonderkind en genoot haar prille opleiding aan de akademie voor begaafde kinderen in Kharkiv Ukraïne, van waar zij tevens afkomstig is.

De jongeman speelde een zeer divers programma. Toegankelijke muziek werd afgewisseld met een pure uitputtingsslag toen hij de Sonate voor viool en piano in A groot van César Franck (1822-1890) speelde. Het werk is lang in duur en een ware spiraal van behendigheid. Het gif van deze slang zit echt wel in de staart. Dat een jongeman van 14 jaar dit tot op het einde uitspeelt kan een mens enkel maar verbazen.

Zijn aangeboren lyriek kwam het mooist tot uiting tijdens het Preludium en Allegro in de stijl van Pugnani van Kreisler (1875-1962). Een meer dan ontroerend thema uit Schindler’s List was haast tranentrekkend. Zijn mimiek en lichaamshouding werden één met zijn instrument en spel. Het speciale timbre van de Hongaarse school is misschien iets waar ons oor aan moet wennen. Maar eens het leeft, gaat het dansen. Dit is de gave waarover Pal Laszlo Szomora beschikt en dit is waar zijn grote kracht in ligt. Hij is een jongen die staat voor wie hij is en die zijn identiteit voor 100 procent in de uitvoering van zijn muziek legt. Mooi…


  • WAT: Recital Huis de Min
  • WIE: Pal Laszlo Szomora, Anastasia Kozhushko
  • WAAR: Huis de Min
  • WANNEER: 22 april 2018

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord