Foto: ©Yoshie Kuwayama – Motion in Silence
Overgave
De voorlaatste editie van dit seizoen Brussels Chopin Days verwelkomde de Italiaanse pianiste Leonora Armellini om het oeuvre van de componist nogmaals ferm in de bloemetjes te zetten, letterlijk. De artieste speelde met zulke naturel dat het partituur een soort van bloemenweide was, waarin ieder nootje een andere kleur van madeliefje was. Van iedere kleur bloemetjes waren er evenveel, ze vloeiden door mekaar en toch was er evenwicht. Deze pianiste gaat niet op zoek naar dé grote structurele truuk die Chopin perfect zal laten overkomen. Neen, ze doet het zoals de componist het schreef, vanuit het hart. Vol overgave aan de muziek en met een warm gevoel aan de boodschap erin. Zo valt alles perfect in mekaar.
Erkenning
Armellini kent de componist alsof ze ermee praat. Op haar achttiende won ze in Warschau op de Chopin competitie al een speciale prijs omwille van haar ongelooflijk mooie en muzikale geluid. In 2021 zou ze in diezelfde wedstrijd vijfde laureate worden. Zo was ze ook finaliste in de Busoni-wedstrijd. Ze trad op van New York tot Moskou, van Carnegie tot Marinskii. Momenteel doceert ze in Adria. Haar opnamerepertoire bevat de pianoconcerto’s van Chopin, die ze trouwens ooit mocht opvoeren met de Warsaw Philharmonic.
Droom
Tijdens het concert van 22 april speelde ze voor de pauze vier ballades, na de pauze twee nocturnes, een Barcarolle, Tarantella en de Andante Spiniato et Grande Polonaise Brillante. Misschien is dat briljante wel het woord waarmee we haar het beste kunnen omschrijven. Zacht, sensueel en vrouwelijk gevoelig. Ze tovert op een vloeibare manier, als in een droomwereld heel gevoelige nuances naar boven, bijna constant walsend.
Licht
Het is alsof er geen afspraken zijn binnen de natuur, geen wetten. En toch klopt alles, gewoon omdat het vanzelfsprekend is. Een zelfvertrouwen om u tegen te zeggen, zonder ook maar een greintje pretentie, zorgzaam. In haar wereld wil je verdwalen in de mis en verdrinken in de vijvers van klank. Ze duikt in een stuk hoe zij het aanvoelt, alsof er geen omstaanders zijn. Dat maakt alles puur en oprecht. Een beetje als een eenzaam meisje dat onder het maanlicht speelt. Hoort dat niet een beetje zo bij Chopin? Hoe ziet uw droomwereld er trouwens uit?
Dit concert van 22 april 2022 werd dankzij kunstenares Marie Chimkovitch op canvas vastgelegd.
Het volgende concert gaat door op vier juni, met pianisten Karin Lechner, Sergio Tiempo, Natasha Binder & The Nuove Musiche Orchestra. Alweer een fijne avond om naar uit te kijken.
http://www.BrusselsChopinDays,com