Een warm eindejaar met Schubert en Brahms

by Knopskaya

Op het laatste middagconcert van Amuz dit jaar stond warmte centraal. Hier werd voor gezorgd door altviolist Sander Geerts, pianiste Yasuko Takahashi en cellist Marc Vossen.

Geerts kreeg zijn opleiding aan de conservatoria van Antwerpen en Maastricht. Hij is sinds 2008 aanvoerder van de altviolen bij het Antwerp Symphony Orchestra. Hij is tevens stichtend lid van het Roeland Hendrikx Ensemble.  Yasuko Takahashi studeerde in Antwerpen en is gespecialiseerd in kamermuziek. Sander Geerts en Yasuko Takahashi vormen naast hun solocarrière ook het duo Agineko. Samen speelden zij het eerste deel van dit middagconcert. Ze kozen hierbij voor de beroemde Arpeggionesonate in a, D 821 van Franz Schubert (1787-1828). De Arpeggione was een nieuw instrument ten tijde van Schubert, maar is nu enkel nog terug te vinden in musea. De partituren die ervoor werden geschreven, worden tegenwoordig op cello of altviool gespeeld. De grootte van het instrument was ook tussen deze twee instrumenten in. Het telde net als een gitaar zes snaren, maar werd bespeeld zoals een cello. Wat de arpeggionesonate zo mooi maakt, is het lyrische karakter waarmee het onmiddellijk wordt ingezet. Schubert sleept je mee in een warme roes. Voor deze warme aanpak werd ook gekozen door Geerts en Takahashi. Het werkte zo’n beetje crescendo. De grootste vervoering zit meestal in de eerste en meest gekende beweging. Deze uitvoering bleef drie bewegingen lang opbouwen.

Voor het tweede deel van het concert, kwam cellist Marc Vossen het duo vervoegen. Hij heeft naast een internationale solocarrière ook de positie van eerste solo-cellist bij het Antwerp Symphony Orchestra en is hoofddocent aan het Conservatorium van Maastricht. Als trio speelden zij een aangepast arrangement van het Klarinettrio in a, opus 114 in vier bewegingen van Johannes Brahms (1833-1897). De aanpak tijdens het eerste deel van dit middagconcert werd duidelijk verdergezet. Brahms wordt soms als zware muziek ervaren. Wanneer men deze klinisch brengt, sterft de lyriek compleet. Hier werd heel veel aandacht aan besteed. De lyriek volledig aanwezig bij de strijkers die zich in perfecte dialoog verhielden. De warmte van de cello speelde prachtig in op de virtuoze altpartijen. De pianopartijen hielden alles fris. Evenwicht leidde tot mooie emotie.

De Middagconcerten van Amuz zijn perspartner van Klassiek Centraal.

De volledige programmering leest u hier.


  • WAT: Middagconcert Amuz
  • WIE: Yasuko Takahashi, Sander Geerts, Marc Vossen
  • WANNEER: 22 december 2017
  • WAAR: AMUZ, Kammenstraat, Antwerpen

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord