Gentsche Festspiele: Oase in de binnenstad

by Knopskaya

De Gentse Feesten worden ieder jaar door duizenden mensen bezocht. De stad barst even uit zijn voegen. Maar toch kent Gent rond deze periode een zalig rustpunt voor de muziekminnende medemens. In samenwerking met het Gentse Conservatorium en de Koninklijke Akademie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde werd een sfeervol programma uitgewerkt. Wij draaiden een dagje mee.

Op Gentse Vleugels: Martijn van Sas

De jonge Martijn van Sas komt uit een muzikantengeslacht. Zijn overgrootvader was niemand minder dan de Belgische componist Karel De Brabander (1913-1984). Zelf studeert hij piano aan het Gentse conservatorium bij grootmeester Vitaly Samoshko, wiens stempel duidelijk terug te vinden is in zijn speelstijl. Hij besteedt veel aandacht aan de fortes en maakt een duidelijke afbakening en verzorging van de rusttijden waardoor de virtuoze stukken extra in de verf worden gezet. Hij trakteerde het publiek op een kort maar krachtig recital met muziek van Franz Schubert – Piano Sonate Nr. 16 in a, D. 845 – en Frédéric Chopin – Ballade Nr. 4 in f, opus 52. Als toemaatje kreeg het publiek nog een extra nocturne van Chopin cadeau.  Een volle zaal bleef nog graag napraten over welk stuk persoonlijk het meeste werd gesmaakt. Zulke aangename gesprekken getuigen van een interessante artiest die een eigen publiek verwerft.

 

Van studenten naar meesters

De avondopvoering werd verzorgd door pianist Timur Sergeyenia en fluitist Berten D’hollander, beiden conservatoriumdocenten. Wie Berten D’hollander kent, weet dat hij enige humor niet schuwt. Het was feest in Gent, dus mocht er gelachen worden. Het gevolg was een positieve energie en bijgevolg muzikale dialoog tussen artiesten. Sergeyenia is vooral gekend vanwege zijn charismatische speelstijl waardoor liefhebbers van een steriele speelstijl niet steeds in staat zijn hem correct te plaatsen. Tijdens het concert waarin Reinecke – Undine opus 167, Jongen – Sonate Opus 77, Woods – Valse Caprice werden vertolkt, werd de interactie tussen de beide heren zo mooi in de verf gezet, dat er een fragiliteit in de muziek ontstond. Dit vroeg naar nog.  Sergeyenia die hevig bewoog liet zijn handen telkens zeer fijntjes op het klavier terechtkomen en speelde klaterend. Nieuwsgierig naar meer? De maestro speelt geregeld fijne concertjes voor een select publiek in het Gentse Tinnenpottheater.


  • WAT: Gentsche Festspiele
  • WIE: Martijn van Sas, Berten D’hollander, Timur Sergeyenia
  • WANNEER: 21 juli 2017
  • WAAR: KANTL
  • Foto’s: m.t.

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord